خانه مردانهراهنمای مد آقایان اصول بستن دکمه انواع کت مردانه

اصول بستن دکمه انواع کت مردانه

توسط مرضیه حیدری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
بستن دکمه انواع کت مردانه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه

احتمالا به نظرتان موضوع مسخره‌ای بیاید ولی نحوه بستن دکمه کتتان میتواند خیلی چیزها در مورد شما بگوید.
اصول بستن دکمه کت از زمان ادوارد هفتم ( پادشاه بریتانیا ) که فردی چاق بود مد شد. او برای راحت بودن همیشه دکمه پایین کت و جلیقه خود را باز میگذاشت و طرفداران وی و خانواده سلطنتی، چه از روی احترام و چه از ترس به تقلید از پادشاه همین کار را انجام می‌دادند. این بود که باز گذاشتن دکمه پایین کت تبدیل به یک رسم شد.

جالب است بدانید که امروزه دنیای مد و طراحان لباس این قوانین را رعایت میکنند و کت ها را طوری طراحی میکنند که معمولا دکمه پایین مناسب باز گذاشتن باشد.
اگر دوست دارید در مورد نحوه بستن دکمه انواع کت مردانه بدانید ادامه مطلب را بخوانید؛ خواهید دید که پس از گذشت این همه سال، باز سبک پادشاه ادوارد دنبال می‌شود.

پادشاه ادوارد هفتم در حالیکه کت و شلوار پوشیده
پادشاه ادوارد هفتم در حالیکه کت و شلوار پوشیده

چرا درست دکمه زدن کت موضوع مهمی است ؟

راستش این موضوع همانند ارسال یک سیگنال برای شماست تا به جزئیات توجه کنید. اکثر مردانی که این قوانین را نقض می‌کنند، کسانی هستند که به طور منظم لباس نمی‌پوشند. این قوانین کوچک مورد استفاده کسانی است که جزئیات را می‌دانند و به آنها عمل می‌کنند.
اگر میخواهید دیده شوید و خوشتیپ‌تر به نظر برسید حتما و همیشه در مواقعی که در حالت ایستادن هستید، دکمه کتتان را ببندید؛ اما برای جلوگیری از در رفتن دکمه‌ها، بهتراست هنگام نشستن دکمه‌ها را باز کنید تا هم راحت‌تر باشید و هم کتتان چروک نشود.

کت‌ها بیشتر با این تفکر که دکمه پایینی هرگز بسته نخواهد شد، دوخته می‌شوند و کت‌های مدرن دارای برش‌هایی هستند که وقتی دکمه پایینی برای کت‌های دو دکمه و سه دکمه بسته می‌شود تن خوری کت به هم میریزد و همچنین باعث کشیده شدن پارچه و نا فرم شدن کت می‌شود.
طرز بستن دکمه کت‌های اسپرت نیز مانند سایر کت ها میباشد با این تفاوت که، قوانین در مورد این کت بسیار راحت‌تر بوده چرا که این کت بیشتر برای استایل کژوال طراحی شده است.

توجه داشته باشید که اگر این قوانین مهم نبودند هرگز ما راجب آنها حرف نمی‌زدیم و این که این قوانین به اندازه کافی آسان هستند که با یک نگاه به تصاویر زیر متوجه آن شوید.

اصول بستن دکمه کت مردانه


به طور کلی دو فاکتور وجود دارد که مشخص می‌کند چه زمانی و چگونه باید دکمه کت را باز یا بسته نگه دارید :

  • آیا کتی که می‌پوشید، یک طرف دکمه‌دار است یا دوطرف دکمه‌دار؟
  • اگر کتتان یک طرف دکمه‌ دار است، کت شما چند دکمه دارد ؟

کت یک دکمه

چگونگی بستن دکمه‌های یک کت بستگی به تعداد دکمه‌های آن دارد و اکثر آقایان دوستدار کت‌های تک دکمه هستند. این نوع کت، فقط با داشتن یک دکمه مشخص می‌شود. اغلب، کت تک دکمه کمی بلندتر از کت‌های دیگر میباشد.
دکمه این نوع کت را همیشه بسته نگه دارید تا بتوانید تعادل را حفظ کنید. البته با وجود یک دکمه، دیگر نیازی به تصمیم‌گیری در مورد نحوه بستن آن نیست. دکمه این کت‌ها هنگام ایستادن باید همیشه بسته باشد و هنگام نشستن میتوانید دکمه را باز کنید تا کتتان چروک نشود .

اصول بستن دکمه کت تک دکمه

کت دو دکمه

اصول سنتی برای بستن دکمه‌های کت دو دکمه به این صورت است که دکمه بالا بسته و دکمه پایین باز باشد. البته موقع نشستن میتوانید برای اجتناب از چروک شدن کت، دکمه بالا را هم باز کنید و دوباره هنگام برخاستن آن را ببندید.
اگر دکمه پایین را ببندید شبیه به آدمی میشوید که هیچ چیز درباره نحوه بستن دکمه کت نمیداند و به احتمال زیاد پهلوهایتان یا قسمت مفصل به کت فشار می‌آورد و بعد از مدتی پایین کت حالت شل پیدا می‌کند که این اصلا خوب نیست. البته موارد استثنائی هم وجود دارد که میتوانید دکمه پایین را ببندید:

  • مردانی که از کت های یقه انگلیسی بلند خوششان می‌آید، میتوانند دکمه پایین را ببندند چون احتمالا یقه این کت ها آنقدر عریض هستند که شاید دکمه بالایی را کلا بپوشانند. در این مواقع میتوانید دکمه پایین را ببندید تا حداقل یک دکمه دیده شود.
  • در بعضی از کت‌های بلند غیر معمول، بهتر است که دکمه پایین هم بسته شود .
  • مردان قد بلند نسبت به سایر مردان، بیشتر احتیاج دارند تا دکمه پایین را ببندند چرا که از بیرون بودن بیش از حد کمر و نمایان شدن جلو شلوار و سگک کمربند جلوگیری می‌کند. البته در این مورد، پیشنهاد می‌کنیم از کت‌های سه دکمه استفاده کنید.
اصول بستن دکمه کت دو دکمه

کت سه دکمه

” اختیاری، همیشه و هرگز” سه واژه‌ای که به هر یک از این سه دکمه از بالا به پایین اشاره دارد.
هنگام ایستادن، بستن دکمه بالا اختیاری است، دکمه وسط همیشه باید بسته باشد و دکمه آخر، هرگز نباید بسته شود؛ ولی موقع نشستن میتوانید همه دکمه ها را باز کنید.
بسیاری از کت‌های سه دکمه، روی دکمه اول تنظیم نشده‌اند و دکمه پایین همیشه در موقعیتی دوخته می‌شود که حرکت را محدود می‌کند و در برخی دیگر، دکمه بالا توسط یقه پنهان می‌شود. اگر دکمه بالا باعث اختلال در یقه کت شود باید آن را باز بگذاریم؛ برای همین، بستن این دکمه اختیاری می‌باشد.
کت‌هایی که چهار دکمه یا بیشتر دارند را توصیه نمی‌کنیم اما اگر به دلایلی، تمایل به استفاده از این کت‌ها دارید به یاد داشته باشید که دکمه پایین هرگز بسته نشود.

اصول بستن دکمه کت سه دکمه

کت های دوطرف دکمه دار

معمولا کت‌هایی که در دو طرف دکمه دارند باید همه دکمه‌هایش بسته شود؛ برعکس کت‌های دیگر. کت‌های دو طرف دکمه دار، با مجموع دکمه‌ها در جلوی کت شناخته می‌شوند اما فقط تعدادی از آنها کاربردی و قابل استفاده هستند. مثلا در یک کت شش دکمه، فقط چهار دکمه باز و بسته میشود.

با این حال مردانی که در سطح بالاتری قرار دارند از جمله خانواده های سلطنتی، ترجیح می‌دهند دکمه پایین را نبندند اما ما که از خانواده سلطنتی نیستیم پس در انتخاب آزادیم 😉

اصول بستن دکمه کت دوطرف دکمه دار

بستن دکمه‎ های پیراهن

اگر می‌خواهید کراوات ببندید، پس باید همه دکمه‌های پیراهن، از گردن به پایین بسته باشد؛ یا اگر تصمیم دارید از کراوات استفاده نکنید باز هم همه دکمه ها را ببندید. ولی اگر دوست دارید کمی استایلتون کژوال باشه، فقط میتوانید دو دکمه بالایی پیراهن را باز بگذارید نه بیشتر، مگر این که بخواهید شبیه کیت ریچاردز تیپ بزنید که باید بگوییم ارزش ریسک کردن ندارد.

بستن دکمه جلیقه

اگر تصمیم دارید که از کت و شلوار سه تکه استفاده کنید (ترکیب کت، شلوار و جلیقه) پس دکمه پایین جلیقه را باز بگذارید. گرچه پادشاه ادوارد از روی اجبار این کار را میکرد اما این کار کمک می‌کند تا فشار زیادی به پارچه وارد نشود و اینطوری هم برای جلیقتون خوبه هم خودتان راحت‌ترین.

سخن پایانی

هر مرد خوشتیپی باید این قوانین را رعایت بکند. ولی اگر با مردی کت شلوار پوش روبرو شدید که اصول بستن دکمه کت را رعایت نکرده باشد، عاقلانه نیست در یک جمع او را بخاطر نقض این قوانین سرزنش کنید. بهترین کار گوشزد کردن این قوانین و دلایل مهم بودن آن به صورت خصوصی به او میباشد.

و درآخر اینکه خوشتیپی شاید تا حدودی خدادادی باشد ولی هرگز اتفاقی نیست و رابطه مستقیمی با صرف زمان و دقت در انتخاب لباس و نحوه پوششتان دارد. هرچه بیشتر وقت بگذارید و هر چه بیشتر به جزئیات توجه کنید، مطمئن باشید خوشتیپتر خواهید شد.

شروع خرید انواع کت مردانه

شاید بپسندین

15 نظر

محسن 1401-12-12 - 5:38 ب.ظ

مفید بود و جالب بود ممنونم ❤

پاسخ دادن
مهران 1401-10-01 - 10:35 ب.ظ

مرسی توحید جان عالی بود
لطفاً مقاله ای هم راجع به استایل انگلیسی و استایل ایتالیا و استایل آمریکایی و تفاوت های آنها و سایر جزییات آنها ارائه فرمایید .

پاسخ دادن
جاوید محسنی 1401-04-27 - 12:42 ب.ظ

جالب بود ، استفاده کردم

پاسخ دادن
توحید رضائی 1401-06-18 - 7:51 ب.ظ

امیدوارم براتون مفید بوده باشه

پاسخ دادن
صادق بایزن 1400-09-24 - 3:41 ب.ظ

مرسی لذت برم

پاسخ دادن
توحید رضائی 1401-06-18 - 7:51 ب.ظ

خوشحالیم که مفید بوده براتون

پاسخ دادن
رضا 1400-06-25 - 7:45 ب.ظ

سلام
عالی بود
مرسی

پاسخ دادن
مرضیه حیدری 1400-07-05 - 11:58 ق.ظ

ممنون از توجهتون

پاسخ دادن
بهنام 1400-03-19 - 5:07 ب.ظ

مرسی عالی بود

پاسخ دادن
مرضیه حیدری 1400-03-22 - 5:24 ب.ظ

خیلی ممنون از توجهتون

پاسخ دادن
آرش همراد 1400-03-03 - 3:47 ب.ظ

علی بود

پاسخ دادن
توحید رضائی 1400-03-05 - 2:02 ب.ظ

خوشحالم که پسندیدین و براتون مفید بود 🙂

پاسخ دادن
فری 1399-02-21 - 10:11 ب.ظ

جالب بود، ممنون

پاسخ دادن
توحید رضائی 1399-02-27 - 12:56 ب.ظ

خوشحالیم که مفید واقع شده

پاسخ دادن
محمد 1401-10-23 - 3:37 ق.ظ

توحید جان مرسی
لطفا در مورد کت بلند و رنگ های مناسب برای کت مشکی بلند یا کت تاکسیدو مقاله بزارید

پاسخ دادن

نظر بدین