خانه سلامت و زیباییسلامت و زیبایی آقایان محصولات ضد پیری که باید بشناسید

محصولات ضد پیری که باید بشناسید

توسط آرزو سیری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
محصولات ضد پیری
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه

انسان زیباست و زیبایی هارا دوست دارد، به همین دلیل اصطلاحاتی مانند مراقبت از پوست، پوست شفاف و بدون چین و چروک از جمله واژه‌هایی هستند که ناخودآگاه انسان را جذب خود می‌کنند. همه ما برای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری پوست سراغ چالش برانگیزترین محصولات یعنی محصولات ضد پیری می‌رویم.
حقیقت این است که، در واقع، هیچ کاری نمی‌تواند از روند پیری بسیار طبیعی که همه ما تجربه می‌کنیم، جلوگیری کرده یا آن را متوقف و معکوس کند. نرخی که پوست شما در هر سنی نشان می‌دهد بستگی به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و محیط شما و همچنین عادات مراقبت از پوست شما دارد.

11 ترکیب فوق‌العاده ضد پیری

شما نباید هر یک از تغییرات پوستی مانند چین و چروک، خطوط ریز یا لکه‌های تیره و برخی مشکلات دیگر را به روند پیری طبیعی ربط داده و ساده از کنار آنها گذر کنید. زیرا این مشکلات ممکن است به موارد دیگری از جمله استرس، محل زندگی، رژیم غذایی و… وابسته باشد. و شما میتوانید با استفاده از محصولات ضد پیری که برایتان معرفی خواهیم کرد از پوست خود مراقبت کنید.

بنابراین با این محصولات به اصطلاح ضد پیری پوست برای مراقبت از پوست چه باید کرد؟
در ابتدا باید بدانید که، بسیاری از موثرترین ترکیبات ضد پیری موجود در این سرم‌ها و کرم‌ها دارای مزایای مناسبی هستند که برخی از آنها ممکن است برای برخی افراد تاثیر گذار باشد و چهره آن‌ها را به چهره جوانی تبدیل کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید خطوط و چین و چروک‌های صورت خود را مدیریت کنید، باید از پوست خود به درستی مراقبت کنید. مراقبت از پوست به کاهش چندین علامت مختلف پیری از جمله مسائل مربوط به بافت و رنگدانه‌ها و همچنین مدیریت آکنه کمک می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال چیزی هستید که بتواند علائم پیری را مدیریت کند، مواردی را که در این مطلب معرفی خواهیم کرد به خاطر داشته باشید و توجه داشته باشید که در محصولات مراقبت از پوست به دنبال آن‌ها باشید.

خرید بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی از فروشگاه شهرمون

1. ضد آفتاب (sunscreen)

احتمالاً جای تعجب ندارد که ضد آفتاب شماره یک در لیست محصولات ضد پیری است و اگر فقط یک کار برای مراقبت از پوست خود انجام می‌دهید، استفاده از ضد آفتاب باید آن کار باشد!
استفاده از ضد آفتاب که دارای طیف گسترده‌ای است، یعنی در برابر اشعه UVA و UVB با حداقل SPF 30 محافظت می‌کند، می‌توانید از صدمه در برابر آفتاب جلوگیری کنید.
این آسیب می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند سرطان پوست و همچنین می‌تواند مشکل ساز برای زیبایی پوست شود، مانند شکستن کلاژن و الاستین که پوست شما را سفت و پر می‌کنند. با گذشت زمان، این شکستگی کلاژن می‌تواند منجر به علائم زودرس پیری شود، مانند ضخیم شدن پوست و ایجاد چین و چروک.

 قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره پوستی شود.
بنابراین، استفاده منظم از ضد آفتاب به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک می‌کند. ضد آفتاب به خودی خود باعث کاهش چین و چروک یا لکه‌های تیره شما نخواهد شد، اما به جلوگیری از شکل گیری بیشتر و تیره‌تر شدن آنها در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب، کمک می‌کند و از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

2. رتینول (Retinol)

رتینول از گروه رتینوئیدهای موضعی بوده و یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست می‌باشد که بهترین تاثیرات ضد پیری را دارد. رتینول مشتقی از ویتامین A است که به عنوان ماده ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بیشتر محصولات ضد پیری مراقبت از پوست دیده می‌شود. این ماده می‌تواند متابولیسم سلول‌های پوستی را تحریک کند و موجب بازسازی و افزایش تولید کلاژن و کاهش چروک صورت شود.
رتینول می‌تواند به خوبی در داخل پوست جذب شود. جادوی این ماده در توانایی آن برای سطح بخشیدن دوباره به بافت پوست و نرم‌تر و شفاف‌تر کردن آن است.

مهم‌ترین مزیت استفاده از رتینول این است که در اصل در همه جا وجود دارد. شما می‌توانید ریتینول را بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات لوکس پیدا کنید.
یکی از مشکلات استفاده بیش از حد از رتینول این است که می‌تواند باعث خشکی پوست و تحریک آن شوند البته این مورد شامل همه افراد نمی‌شود، برخی از افراد که پوست حساسی دارند مستعد این عوارض هستند.

3. رتینوئیک اسید (Retinoic acid)

رتینوئیک اسید، یکی از فرم‌های ویتامین A است که فرزند رتینول به شمار می‌آید و به صورت مستقیم در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
رتینول و رتینوئیک اسید، فرم‌های مختلف ویتامین A هستند. این دو با یکدیگر رابطه خیشاوندی دارند اما از نظر ماهیتی با یکدیگر متفاوت هستند. رتینول مادر رتینوئیک اسید است به عبارت علمی رتینوئیک اسید، متابولیت رتینول است و از رتینول به دست می‌آید.
رتینوئیدها از نظر ترکیب شیمیایی شبیه ویتامین هستند و در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی به کار می‌روند. استفاده مرتب از فرآورده‌های حاوی رتینوئیک اسید تا حدی علائم پیری پوست ناشی از تابش آفتاب را بهبود می‌بخشد.

چون رتینوئیک اسید دارو است به همین دلیل باید فقط با تجویز پزشک خریداری و دقیقاً بر اساس دستورالعمل و تحت نظر پزشک مصرف شود. اما، از آنجا که این داروها نسبت به گزینه‌های بدون نسخه قدرتمندتر هستند، می‌توانند عوارض جانبی شدیدتری از جمله خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و حساسیت ایجاد کنند، به همین دلیل درمان نیز برای هر فرد باید با توجه به سن و وضعیت پوستی او انجام گیرد تا هرگونه حساسیت‌های احتمالی جداگانه توسط پزشک کنترل شود.

نحوه کار این داروها به گونه‌ای است که، ابتدا رتینوئیک اسید به یک پروتئین موجود در سلول‌های پوست می‌چسبد. این پروتئین رتینوئیک اسید را به هسته سلول منتقل می‌کند. مرحله بعدی در هسته سلول اتفاق می‌افتد. با اتصال پروتئین‌های خاص هسته‌ای به رتینوئیک اسید و تأثیر آن روی کلاژن و پروتئین‌سازی سلول، روند رشد و بلوغ سلولی در لایه اپیدرم و درم شروع می‌شود.

4. ویتامین سی (Vitamin C)

یکی از رایج‌ترین مواد در محصولات مراقبت از پوست امروزه، ویتامین C است، که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای مقابله و  محافظت در برابر عوارض ناشی از آفتاب عمل می‌کند، بعلاوه، می‌توان از آن برای شفافیت و شادابی پوست و همچنین از بین بردن لکه‌های تیره پوستی با گذشت زمان نیز استفاده کرد.
ویتامین سی را می‌توان در ترکیبات اکثر کرم‌های ضد چروک یافت. بنابراین باید توجه داشت کرم‌های ضد چروک حاوی ویتامین سی باید در فضای مناسب به دور از هوا و نور خورشید نگهداری شوند، زیرا این عوامل خواص آن را از بین می‌برند.

5. نیاسینامید (Niacinamide)

این ترکیب آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که از نیاسین ساخته شده و به عنوان ویتامین B3 شناخته می‌شود. نیاسینامید میزان از دست رفتن آب در پوست را کاهش داده و الاستیسیته پوست را بهبود می‌بخشد. نیاسینامید نیز یکی دیگر از ترکیبات کرم‌های ضد چروک شناخته می‌شود.
این ماده فواید زیادی دارد و تعجب برانگیز نیست که چرا تولید کنندگان محصولات ضد پیری ، به فرمولاسیون خود این ماده را اضافه می‌کنند. همچنین در بعضی محصولات مثل مرطوب کننده‌های صورت، کرم‌های دور چشم و محصولات ضد پیری برای بدن و صورت نیز می‌توان این ماده را یافت. همینطور این ماده در بعضی شامپوها، نرم کننده‌ها، و رنگ موها به دلیل خواص نرم کنندگی که دارد یافت می‌شود .

6. اسید سالیسیلیک (Salicylic acid)

اسید سالیسیلیک یا سالیسیلیک اسید، یکی از اسیدهای آلی است که دارای مصارف دارویی نیز می‌باشد. این ماده از اسیدی کردن سدیم سالیسیلات به وسیله اسید سولفوریک حاصل می‌شود.

آلفا هیدروکسی اسیدها، بتا هیدروکسی اسیدها (سالیسیلیک اسید) و پلی هیدروکسی اسیدها ترکیباتی هستند که به برداشتن لایه بالایی سلول‌های مرده کمک کرده و سبب رشد سلول‌های جدید می‌شوند و عمدتا به عنوان ترکیبات کرم ضد چروک شناخته می‌شوند.
بتا هیدروکسی اسید، دارای قدرت جدی در لکه برداری است، که این امر گزینه خوبی برای مدیریت علائم پیری نیز محسوب می‌شود. همچنین بهترین گزینه در تحریک تولید کلاژن و جوان سازی پوست است.
علاوه بر موارد ذکر شده سالیسیلیک اسید، محلول در چربی نیز هست، یعنی با حل کردن چربی موجود در دیواره منافذ، سلول‌های مرده و به دام افتاده در منافذ را جدا می‌کند و موجب افزایش گردش سلولی پوست می‌شود. بنابراین اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، اسید سالیسیلیک می‎تواند یک ماده اصلی برای شما باشد.

مشاهده و خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی از فروشگاه شهرمون

7. اسید گلیکولیک (Glycolic acid)

گلیکولیک اسید یک ترکیب طبیعی موجود در نیشکر بوده که عمدتا در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل توانایی نفوذ بسیار عالی آن برای درمان انواع مختلف مشکلات مرتبط با پوست مانند آکنه مفید می‏‎باشد.
گلیکولیک اسید ماهیت بسیار اسیدی دارد. این امر باعث می‌شود که برای لایه برداری پوست مناسب باشد. هنگامی که این اسید بر روی پوست استفاده می‌شود، به داخل پوست نفوذ می‌کند. این ترکیب، چربی‌های موجود بر روی سطح پوست و گرد و خاکی که باعث نگه داری سلول‌های مرده‌ی پوست می‌گردد را از بین می‌برد. هنگامی که پوست به طور کامل از چربی، گرد و خاک و سلول‌های مرده رهایی یافت، احتمال بروز آکنه نیز کاهش می‌یابد.

این اسید یک مرطوب کننده‌ی طبیعی می‌باشد. افرادی که دارای پوست چرب و بسیار حساس هستند، از لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی گیکولیک اسید به منظور مرطوب کردن سطح پوست خود استفاده می‌کنند. گلیکولیک اسید در کاهش علائم پیری نیز تاثیر زیادی دارد.

8. اسید لاکتیک (Lactic acid)

لاکتیک اسید از شیر به دست می‌آید بنابراین در مقایسه با دیگر اسیدهای موجود دیگر در این لیست، نسبت به پوست مهربان‌تر است. این ماده از نظر کارایی مانند سایر لایه بردارهای دیگر عمل می‌کند، مانند از بین بردن گرد و خاک و سلول‌های مرده پوست، اما به دلیل ملایم‌تر بودن برای پوست‌های حساس بسیار مناسب می‌باشد. همچنین گزینه خوبی برای پوست خشک است که ممکن است توسط سایر لایه بردارها تحریک شود این اسید به دلیل داشتن خاصیت مرطوب کنندگی انتخاب مناسبی برای کسانی است که پوست حساسی دارند و می‌خواهند پوستشان را یکدست کنند و خطوط ریز آن را کاهش دهند.
پزشکان این اسید را به کسانی توصیه می‌کنند که می‌خواهند بافت و رنگ پوست شان را بهبود بخشند، تیرگی‌های آن را کاهش دهند و پوست کدر و خشک خود را احیا کنند.

9. آزلائیک اسید (Azelaic Acid)

آزلائیک اسید با قابلیت کاهش التهاب، انتخاب مناسبی برای مشکلات پوستی مانند، آکنه‌های التهابی و هم چنین در مورد جوش‌های چرکی التهابی ملایم تا متوسط نیز مناسب‌ترین گزینه است.
این عنصر آنتی باکتریال برای تمیز شدن منافذ پوستی هم مفید است و قادر است آکنه را به خوبی درمان کند. آزلائیک اسید برای همه‌ی انواع پوست‌ها مناسب است.
محصولاتی که بالاترین غلظت اسید آزلائیک را دارند فقط از طریق نسخه موجود هستند، اما محصولات بدون نسخه حاوی اسید آزلائیک در غلظت‌های پایین‌تر می‌باشند.

10. اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid)

اسید هیالورونیک جدیدترین کشف در دنیای محصولات زیبایی است.
این اسید یکی از رایج‌ترین مواد حاوی رطوبت است، به این معنی که این قدرت را دارد که مولکول‌های آب را به داخل پوست بکشاند. همچنین ترکیبی است که به طور طبیعی در پوست یافت می‌شود.
با وجود آنکه اغلب اسیدها باعث خشکی پوست می‌شوند، هیالورونیک اسید پوست را آبرسانی می‌کند هنگامی که پوست مرطوب است، پرتر و چاق تر به نظر می‌رسد، به همین دلیل رقیق کننده‌هایی مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین که مرطوب کننده هستند ترکیبات اصلی ضد پیری، در محصولات مراقبت از پوست هستند.

 این اسید قابلیت آن را دارد تا، خطوط ریز و چین و چروک‌ها را پر کند و پوست را مرطوب کند. پزشکان توصیه می‌کنند برای اینکه بهترین نتیجه را در استفاده از هیالورونیک اسید بگیرید در فهرست ترکیبات محصولات زیبایی به دنبال بالاترین میزان هیالورونیک اسید باشید.

11. سرامیدها (Ceramides)

سرامیدها یکی از دسته‌های اسیدهای چرب، به نام لیپیید است. آنها به طور طبیعی در سلول‌های پوست یافت می‌شوند و حدود 50 درصد لایه بیرونی پوست (اپیدرم) را تشکیل می‌دهند.
سد پوست شما (قسمت بیرونی پوست) از چند ترکیب مهم تشکیل شده است، از جمله سلول‌های پوستی و انواع مختلفی از لیپیدها که آنها را احاطه کرده است. این قسمت وظیفه دارد، از پوست شما در برابر آسیب‌ها و از بین رفتن آب محافظت کند.
سرامیدها علاقه زیادی به دنیای مراقبت از پوست، به دلیل داشتن مزایای بالقوه در سلامت پوست دارند. دیگر کاربرد آنها در محصولات آرایشی و بهداشتی شامل شامپو، دئودورانت و… می‌باشد.
در نتیجه سرامیدها با حفظ رطوبت پوست می‌توانند به مدیریت برخی از علائم پیری کمک کنند.

با استفاده از این محصولات فوق‌العاده ضد پیری از پوست خود در مقابل عوامل مختلف مراقبت کرده و سن پوستی خود را پایین بیاورید.😉

بریم با 10 تاثیر منفی لوازم آرایشی نامناسب روی پوست آشنا بشیم؟

شاید بپسندین

نظر بدین