خانه سلامت و زیباییسلامت و زیبایی خانم ها پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط آرزو سیری
پرایمرها
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه

پرایمر تاثیرات زیادی در آرایش صورت دارد.
آماده کردن پوست قبل از انجام آرایش، یک قدم مهم و ضروری است، که به طور معمول شامل پاکسازی پوست، استفاده از مرطوب کننده و پرایمرها (زیرساز) است.
اگر چه بسیاری از افراد، استفاده از پرایمرها را یک اقدام غیر ضروری می‌دانند ولی با صرف چند دقیقه و اضافه کردن آن به روال آرایشی‌تان می‌توانید تاثیر زیادی روی ظاهرتان بگذارید.

تاثیرات پرایمر

پرایمر سطح پوست شما را صاف می‌کند، خطوط و منافذ باز را از بین میبرد، رنگ پوست شما را یکنواخت می‌کند و به شما کمک می‌کند که آرایش‌تان در طول روز بدون تغییر باقی بماند.
اگر مطمئن نیستید که چه موقع یا چرا باید از پرایمرها استفاده کنید؟ این متن را برای کسب اطلاعات بیشتر راجب پرایمرها، مطالعه کنید.

پرایمر Primer چیست؟

Primer محصولی است که در انواع مختلف پرایمر صورت (Foundation Primer)، پرایمر لب (Lip Primer)، پرایمر چشم (Eyelid Primer)، پرایمر مژه و ابرو (Mascara Primer)، پرایمر ناخن (Nail primer)، پرایمر مو (Hair Primer) وجود دارد، که میتوان از هرکدام در صورت نیاز استفاده کرد.
مادر این متن راجب نوع اول یعنی پرایمرهای صورت صحبت خواهیم کرد، که روی صورت استفاده می‌شود و در واقع به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند.
روش کار پرایمر به این شکل است که یک لایه اضافی بین پوست و آرایش شما ایجاد می‌کند و عمدتا برای کمک به ماندگاری بیشتر آرایش، صاف کردن سطح پوست، کاهش لکه‌ها و جوش‌ها، از بین بردن چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 پرایمرها

باید بگوییم وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، C و E  در پرایمر، پوست را سالم‌تر نگه می‌دارد. تمامی این ترکیبات با هم، باعث ایجاد صافی و لطافت پوست می‌شوند و همچنین به مرطوب کردن پوست نیز کمک می‌کنند.
انواع مختلفی از مواد در پرایمرها وجود دارد که این مواد و ترکیبات اغلب نوع پرایمر را مشخص می‌کند مانند پرایمرهای مینرال که دارای میکا و سیلیکات هستند. میکا از اصلی‌ترین ترکیباتی است که جهت ساخت لوازم آرایشی در نظر گرفته می‌شود و باعث میشود پوست صاف و خوب به نظر برسد.

خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از فروشگاه شهرمون

انواع پرایمر صورت

1. پرایمرهای محو کننده (Blurring)

این پرایمرها عیوب و مشکلات پوست را محو می‌کنند.

2. پرایمرهای تصحیح کننده‌ی رنگ (Color Correcting)

برای پاک کردن مشکلات پوستی مانند قرمزی، کبودی، زردی و سیاهی طراحی شده‌اند. پرایمرهای رنگی معمولا دارای 5 رنگ می‌باشند: سبز برای مقابله با قرمزی، صورتی برای مقابله با خستگی صورت و آبی برای پاک کردن زردی‌ها.

3. پرایمرهای ضد پیری (Anti-Aging)

این پرایمرها دوتا فاکتور مهم محافظت و ترمیم پوست را به عهده دارند.
این نوع از پرایمرها حاوی SPF برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و حاوی نیاسین و پپتیدها برای استحکام بافت پوست هستند.

4. پرایمرهای درخشان کننده پوست (Illuminating)

این پرایمرها می‌توانند بدون کرم پودر تا آخر روز پوستی درخشان، طبیعی و زیبا برای شما به ارمغان بیاورند.

5. پرایمرهای تنگ کننده‌ی منافذ پوست (Pore-Minimizing)

این پرایمرها همانگونه که از نامشان پیداست منافذ باز موجود بر روی پوست را محو کرده و میبندند.

6. پرایمرهای آبرسان (Hydrating)

پوست‌های خشک می‌توانند بعد از آرایش صورت حالت پوسته پوسته داشته باشند، برای همین بهتراست از پرایمرهایی استفاده شود که رطوبت بالایی دارند و آبرسان قوی هستند.

7. پرایمر چشم (Eye Primers)

پرایمرهای چشم معمولا مایع یا کرمی می‌باشند که روی پلک قرار می‌گیرند و به سایه چشم و خط چشم اجازه می‌دهند راحتتر روی صورت قرار گرفته و مدت طولانی تری بدون از بین رفتن یا ایجاد مشکلی روی چشم باقی بمانند.

8. پرایمرهای فاقد چربی

این نوع از پرایمرها مناسب پوست‌های چرب می‌باشند.

آیا واقعاً به پرایمر احتیاج دارید؟

اینکه احساس می‌کنید استفاده از یک پرایمر ضروری است یا خیر، صد در صد به شما بستگی دارد.
ممکن است متوجه شوید که پرایمرها تاثیر چشمگیری در آرایش صورت شما ندارند و از آن‌ها استفاده نکنید، استفاده نکردن از پرایمر می‌تواند به این دلیل نیز باشد که شما پرایمر مناسب پوست خود را پیدا نکرده اید. برخی از افراد باور و یقین بر اثرات پرایمر دارند، ولی افراد دیگری نیز وجود دارند که کاملاً برعکس فکر می‌کنند، و معتقدند که استفاده از پرایمر یک اقدام اضافی و غیر ضروری است که در ظاهر و کیفیت آرایش صورت تفاوتی نمیکند.
ولی شما صرف نظر از این نظرات حتما یکبار از پرایمر مخصوص پوست خود استفاده کنید و بعد تصمیم نهایی را بگیرید زیرا تنها زمانی به اهمیت آن پی خواهید برد که تجربه استفاده داشته باشید.

 قبل از انتخاب پرایمر تحقیقاتی راجب نوع پوست خود انجام دهید، با انواع پرایمرها آشنا شوید و فرمول‌های مختلفی را ابتدا امتحان کنید و بعد پرایمر مخصوص خود را خریداری کنید.

استفاده از پرایمرها

هدف از پرایمر در آرایش چیست؟

هدف اصلی استفاده از پرایمرها این است که آرایش شما چندین برابر بهتر به نظر برسد.
اگر می‌خواهید آرایشی یک‌دست‌تر و پرجلاتر داشته باشید و انجام گریم مانند یک آرایشگر حرفه‌ای را تجربه کنید پرایمر یکی از آن محصولات آرایشی است که حتما باید از آن استفاده کنید. بسته به نوع پرایمری که استفاده می‌کنید، علاوه بر ایجاد نرمی و درخشش در آرایش می‌توانید از خواص مراقبتی این محصول نیز بهره‌مند شوید.
در واقع پرایمر، کاربردی دوگانه دارد. هم زیرساز آرایش است و هم جنبه مراقبت از پوست دارد.
پرایمر ها با توجه به برند، نوع و ویژگی‌های مختلف، ممکن است خواص فراوانی برای پوست شما داشته باشند.

از جمله کاربردهای مهم پرایمر آماده سازی پوست برای میکاپ، صاف و یکدست کردن پوست و کاور کردن منافذ باز پوست می‌باشد.
پوشش دهی چروک‌های سطحی و عمیق، بالا بردن دوام و ماندگاری آرایش، مات کردن و جلوگیری از برق زدن پوست، محو کردن انواع لک، جای جوش، سیاهی زیر چشم و … نیز با استفاده از پرایمرهای رنگی امکان پذیر است.

استفاده از پرایمر در آرایش

مزایای استفاده از یک پرایمر صورت چیست؟

پرایمرهای صورت بیشترین تنوع را در بین پرایمرهای دیگر دارند.
همانگونه که در مطالب قبل اشاره کردیم پرایمر می‌تواند یک گزینه بسیار خوب برای زیر سازی در آرایش باشد ولی پرایمرها برحسب نوع محصول خاصیت‌های دیگری نیز دارند:

روشن کنندگی پوست

از ویژگی‌های بارز پرایمر میتواند روشن کنندگی پوست باشد البته این موضوع بستگی به نوع محصولی دارد که شما تهیه میکنید، ولی اکثر محصولات خاصیت روشن کنندگی را دارند.

ضد پیری

استفاده از این محصول، نشاط و شادابی را به پوست صورت شما خواهد داد و سبب کاهش چین و چروک خواهد شد، که این امر موجب می شود پوست شما جوان و شاداب به نظر برسد.

خاصیت مرطوب کنندگی (با پرایمرهای آبرسان)

پرایمر میتواند به عنوان مرطوب کننده نیز استفاده شود، استفاده از مرطوب کننده برای پوست مخصوصا در روزها و شب‌های طولانی که پوست زیر لوازم آرایشی برای ساعت‌ها باقی می‌ماند بسیار ضروری است. پس چه بهتر که وقتی زیر سازی، برای آرایش استفاده میکنید خودش یک نوع مروطب کننده نیز باشد.

خاصیت نرم کنندگی

نرم بودن پوست، موجب خواهد شد که مواد آرایشی، به طور صاف و یکدست روی پوست قرار بگیرند و صورت شما ظاهری زیبا داشته باشد.

اصلاح رنگ

اگر شما هم جزو افرادی هستید که میخواهید رنگ پوست خودتان را اصلاح کنید تا آرایشی گیرا و جذاب داشته باشید این محصول یکی از گزینه های عالی برای شما به حساب می آید.
با کمک این محصول میتوانید خیلی از مشکلات در رنگ پوست خود را بپوشانید و پوستی یکدست و صاف داشته باشید.

خاصیت ضد چربی

خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از فروشگاه شهرمون

اگر پوست چرب دارید، ممکن است بخواهید از یک پرایمر خشک استفاده کنید تا به کاهش درخشش و چرب شدن پوست شما کمک کند.

پرایمرهای کوچک سازی منافذ

اگر منافذ باز و رنگ پوست ناهموار دارید، استفاده از یک پرایمر را در نظر بگیرید تا به کاهش منافذ باز کمک کند و سبب شود آرایش صاف و یکدستی داشته باشید.

چگونه از پرایمرها استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال تقریباً ساده است: قبل از انجام آرایش، از پرایمر استفاده کنید.

  • در مرحله اول صورت خود را با یک ماده شوینده به صورت کامل شست و شو دهید و سپس خشک کنید. پرایمر روی پوست تمیز و مرطوب به بهترین وجه نتیجه میدهد.
  • پرایمر خود مرطوب کننده میباشد ولی در صورت نیاز میتوانید در مرحله دوم از مرطوب کننده استفاده کنید و حداقل 5 دقیقه صبر کنید تا مرطوب کننده شما به خوبی جذب پوست شود.
  • فقط از یک لایه نازک پرایمر استفاده کنید. به اندازه یک نخود برای تمام صورت کافی است و استفاده بیش از حد ظاهر زیبایی به صورت شما نمیدهد.
  • تقریبا 1 دقیقه صبر کنید تا پرایمر شما قبل از آرایش به خوبی روی پوستتان بنشیند و بعد میتوانید آرایش دلخواه خود را انجام دهید.

شایع ترین اشتباهات استفاده از پرایمر

  • یکی از اصلی ترین اشتباهاتی که مردم هنگام استفاده از پرایمر ترجیح می دهند، استفاده از لوازم آرایشی خیلی زود بعد از استفاده از پرایمر است.
  • برای گرفتن بهترین نتیجه از آرایش خود بهتر است یک دقیقه کامل یا بیشتر صبر کنید تا پرایمر قبل از شروع کار با لوازم آرایشی کاملاً خشک شود، زیرا این کار به جلوگیری از ایجاد لکه روی پوست کمک می کند.
  • اشتباه دیگری که مردم انجام می دهند انتخاب یک پرایمر نامناسب پوستشان است. شما هرگز از مرطوب کننده خشک روی پوست های خشک استفاده نمی کنید؟ خوب، در مورد پرایمر هم همینطور است.
    بسیاری از مردم نمی دانند که بعضی از پرایمرها کارهای خاص انجام می دهند، به همین دلیل است که نمیتوانند پرایمر مخصوص پوست خود را پیدا کنند.
  • اشتباه دیگر استفاده بیش از حد از پرایمر است.
  • اکثر مردم از چندین لایه پرایمر روی پوست خود استفاده میکنند، این لایه ها نه تنها یکدیگر را خنثی می کنند بلکه مقدار باورنکردنی از محصول روی صورت شما باقی میماند و جذب پوستتان نمیشود.

چه نوع پرایمری را باید انتخاب کنید؟

پرایمر مبتنی بر سیلیکون یا پرایمر مبتنی بر آب:

پرایمرهای سیلیکونی به صورت شما احساس فوق العاده صاف، ابریشمی و نرم می دهند و به شما این امکان را می دهند تا آرایشی بدون منافذ باز و چین و چروک داشته باشید.
همچنین سیلیکون ها یک لایه محافظ کوچک روی پوست شما تشکیل می دهند تا پوست را مرطوب نگه داشته و مانع از خشکی پوست شوند.
پرایمرهای مبتنی بر آب، در واقع مرطوب کننده های سبک هستند که باعث می شوند پوست شما احساس رطوبت کند. درواقع پرایمرهای مبتنی برآب همان کار مرطوب کننده ها را برای شما انجام میدهند.

انتخاب پرایمر

آشنایی با صفر تا صد لوازم آرایشی

شاید بپسندین

نظر بدین