خانه سلامت و زیبایی وازلین و تاثیرات شگفت‌انگیز آن

وازلین و تاثیرات شگفت‌انگیز آن

توسط آرزو سیری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه

همه ما از همان کودکی با وازلین آشنا بودیم. مادرانمان از آن برای سوختگی‌ها، خشکی پوست و برخی موارد دیگر استفاده می‌کردند.
اما از آن زمان به بعد محصولات جدید و متنوع زیادی به بازار آمده است، ممکن است فکر کنید که آیا من واقعاً به این مواد قدیمی نیاز دارم؟ اما باید بدانید که پترولیوم یک محصول فوق‌العاده ارزان قیمت است که بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مفید است.

وازلین یا ژله نفتی چیست؟

ژله نفتی یا وازلین (vaseline) اولین بار به عنوان ماده جانبی تشکیل شده روی سکوهای نفتی در اواسط دهه 1800 کشف شد. یک شیمی دان، که بعداً اولین کارخانه وازلین را افتتاح کرد، روی تصفیه این ماده کار کرد تا به عنوان یک محلول موضعی باشد.
با توجه به اینکه ژله نفتی یکی از محصولات جانبی تولید نفت است، بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که حاوی ترکیبات ایجاد کننده سرطان است. به همین دلیل است که این محصول در سال‌های اخیر برخی از جلای خود را از دست داده و به مرکز یک بحث داغ تبدیل شده است. اما این در واقع درست نیست!

وازلین (vaseline)، بزرگترین تولید کننده ژل نفتی، سه بار مختلف در طی مراحل تولید ژله، آن‌ها را تصفیه می‌کند و این اطمینان را به مصرف کننده می‌دهد که محصول نهایی از آلودگی، از جمله هر چیزی که می‌تواند باعث سرطان شود، عاری است.
بر اساس پایگاه داده لوازم آرایشی پوست، که محصولات آرایشی را بر اساس میزان خطرناک بودن آنها رتبه بندی می‌کند، وازلین نمره 1 یا “کم خطر” را کسب می‌کند.

موارد استفاده از وازلین

وازلین یکی از وسایل ضروری و ارزان کیف آرایش است اما هنگامی که صحبت از لوازم آرایش و زیبایی می‌شود وجود وازلین به ذهن کمتر کسی می‌رسد. این محصول یک ماده مناسب و کاربردی برای زیبایی و مراقبت از پوست می‌باشد که در این قسمت به چند مورد از کارایی‌هایش خواهیم پرداخت.

فواید وازلین برای پوست

1. مرطوب کننده‌ای عالی برای پوست

وازلین (vaseline) یک مرطوب کننده عالی برای صورت می‌باشد. این ژل با ایجاد یک لایه محافظ، رطوبت را بر روی پوست نگه می‌دارد و خشکی را از بین می‌برد. البته به دلیل براق بودن بیش از حد بهتر است شب هنگام استفاده کنید. بر خلاف تصور عموم، وازلین روزنه‌های پوستی را نمی‌بندد، اگر پوست شما مستعد آکنه است، قبل از استفاده از وازلین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

وازلین مرطوب کننده عالی برای پوست

2. کمک به رفع خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

استفاده از وازلین می‌تواند مشکل خشکی پوست را برطرف کند، به این صورت که یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می‌کند و آن را مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی آن جلوگیری خواهد کرد.

3. رفع خشکی و ترک خوردگی پاشنه پاها

وازلین به عنوان یک درمان خانگی برای خشکی و ترک خوردن پاشنه پا، بسیار عالی عمل می‌کند. فصل استفاده از صندل‌های زیبا نزدیک است. برای اینکه بتوانید پاشنه‌های زیبایی داشته باشید کافی است که مقداری از این محصول را به پاشنه پا بمالید و سپس جوراب نازکی بپوشید و صبح متوجه نرمی پاهایتان خواهید شد.

 رفع خشکی و ترک خوردگی پاشنه پاها با وازلین

4. رفع خشکی پس از برنزه شدن

مالیدن مقداری وازلین به زانوها، بازوها، مچ دست و پاها باعث می‌شود تا بعد از برنزه کردن از خشکی و زبری این مناطق و رگه شدن برنزه بر روی پوست جلوگیری شود و همچنین سبب می‌شود تا به طور یکنواخت برنزه شوید.

5. درمان جای زخم

اگر حین استفاده از وسایل گرمایی دست خود را سوزاندید یا خراشی روی پوست ایجاد کردید، لایه نازکی از وازلین را به محل آسیب دیده بمالید تا از ایجاد جای زخم در آینده جلوگیری کنید.

 6. درست کردن اسکراب بدن

به ژله نفتی نمک یا شکر اضافه کنید و خودتان یک اسکراب بدن خانگی آماده کنید. 2 قاشق غذاخوری وازلین را با 1 قاشق غذاخوری سنگ یا نمک دریا یا شکر مخلوط کنید. سپس به عنوان اسکراب از آن استفاده کنید تا پوست شما درخشش و لطافت ابریشمی پیدا کند.

7. جلوگیری از رنگی شدن صورت با رنگ مو

یکی از مشکلات رایج در رنگ کردن مو لک شدن و رنگ گرفتگی پوست اطراف سر و گوش با رنگ مو می‌باشد که ممکن است تا چند روز از بین نرود. بنابراین قبل از رنگ کردن موهای خود یا شخص دیگری مقداری وازلین را در امتداد خط رشد موها و گوش خود بمالید تا آثار رنگ بر صورت باقی نماند.

جلوگیری از رنگی شدن صورت با رنگ مو به کمک وازلین

8. درمان آفتاب سوختگی

با استفاده از وازلین هرگونه خشکی و آفتاب سوختگی را در تابستان برطرف کنید. مقدار کمی از وازلین را بر روی قسمت‌هایی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند بمالید، توجه کنید که استفاده مقدار زیاد از وازلین پوست را چرب و کثیف نشان می‌دهد.

درمان آفتاب سوختگی با وازلین

9. درمان خشکی پا در نوزادان

بسیاری از نوزادان پس از استفاده از پوشک‌های مرطوب دچار خشکی و سوختگی در پا می‌شوند. ژله نفتی مانع رطوبت ایجاد می‌کند که می‌تواند خطر این مشکل را کاهش دهد.
همچنین می‌تواند پوست را تسکین داده و مشکلات پوستی موجود از پوشک را برطرف کند.

درمان خشکی پا در نوزادان با وازلین

10. کنترل اگزما

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث تحریک، خارش و پوسته پوسته شدن می‌شود.
“مطالعه ای در سال 2017 منبع مورد اعتماد پیشنهاد کرد” که ژله نفتی ممکن است از شیوع اگزما جلوگیری کند. این مطالعه نشان داد که مرطوب سازی مکرر پوست نوزادان در معرض خطر زیاد اگزما می‌تواند از شیوع جلوگیری کند.

کنترل اگزما با وازلین

فواید وازلین برای مو

1. رفع وزی، گره خوردگی و شوره مو

قبل از حمام مقداری از وازلین را به کف دستهایتان بمالید و به موهایتان اعمال کنید، فقط توجه داشته باشید که به مقدار کم از آن استفاده کنید تا بتوانید براحتی آن‌را تمیز کنید.

رفع شوره مو با وازلین

2. کمک به درخشش موها و برطرف کردن موخوره

مقداری وازلین را به انتهای موهایتان بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس موهای خود را شست‌وشو دهید و این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا موخوره رفع شود.

برطرف کردن موخوره با وازلین

3. پاک کردن آدامس از روی مو

کاربرد دیگر وازلین، از بین بردن آدامس از روی مو به بهترین شکل است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را روی‌ موهایی که آدامس به آن چسبیده است بمالید، سپس آن را تمیز کنید.

فواید وازلین برای ناخن‌ها

1. جلوگیری از پوسته شدن کوتیکول‌های اطراف ناخن

هنگامی که می‌خواهید مانیکور را در خانه انجام دهید، قبل از انجام آن ابتدا مقداری وازلین را در امتداد ناخن‌های خود بمالید تا مانیکوری تمیز انجام دهید و از پوسته و دوشاخه شدن پوست اطراف ناخن جلوگیری کنید.

جلوگیری از پوسته شدن کوتیکول‌های اطراف ناخن با وازلین

فواید وازلین در آرایش

1. پر پشتی و بلند نشان دادن مژه‌ها

اگر از مژه‌های بلند خوشتان می‌آید ولی علاقه‌ای به استفاده از ریمل ندارید، می‌توانید از وازلین استفاده کنید. کافی است مقداری پترولیوم را به یک برس ریمل مالیده و به مژه‌هایتان بزنید. ژل پترولیوم (وازلین) نه تنها به ثابت ماندن مژه‌ها کمک می‌کند بلکه در رشد و مرطوب شدن آن‌ها نیز اثرگذار است.

پر پشتی و بلند نشان دادن مژه‌ها با وازلین

2. کمک به بهتر لاک زدن

قبل از استفاده از لاک مقداری وازلین را بر روی پوست اطراف ناخنهایتان بزنید تا مانند سد عمل کرده و در صورت مرتکب شدن هرگونه اشتباهی از رنگی شدن پوست اطراف ناخن خود پیشگیری کنید.

تمیز لاک زدن به کمک وازلین

3. پاک کردن آرایش چشم‌ها

مقداری وازلین را به پنبه یا پد بمالید و با استفاده از آن آثار آرایش را با خیال راحت از چشمهایتان پاک کنید. فقط مراقب باشید که وازلین یا مواد آرایشی به داخل چشمتان نرود.

پاک کردن آرایش چشمها با وازلین

فواید وازلین در زیبایی

1. اسکراب لب

اگر لبهایتان خشک و پوسته پوسته شده است وازلین می‌تواند یک اسکراب مناسب برای از بین بردن سلول‌های مرده سطح لب باشد. وازلین یک بالم لب قوی و موثر است که رطوبت را به لبهایتان برمی‌گرداند.

کافی است مقداری شکر به ژله نفتی اضافه کنید و سپس به لب‌های خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. بعد لب‌های خود را به آرامی با یک مسواک تمیز و نرم مالش داده و تمیز بشویید و یک لایه نازک از ژله نفتی را فقط به لب های خود اضافه کنید تا آنها را مرطوب کند.

2. کمک به برجسته کردن گونه‌ها

از وازلین می‌توان به عنوان جایگزینی برای هایلایتر استفاده کرد. مقداری از آن را بر بالای استخوان چانه، پایین بینی و زیر سایه‌های طبیعی بمالید تا درخشش را برای پوست خود به ارمغان آورید.

3. مرتب کردن ابروهای نامرتب

با استفاده از یک برس ریمل و مقداری وازلین می توانید ابروهایتان را شانه و مرتب کنید.

مرتب کردن ابروها با وازلین

4. بالا بردن ماندگاری عطر

قبل از اینکه عطر را روی پوست خود اسپری کنید، مقادیر کمی وازلین را روی نقاط نبض دار بدن مانند، مچ دست، پشت گردن، پشت گوش، و حتی مچ پا بزنید سپس عطر بزنید. این کار سبب ماندگاری بهتر عطرها می‌شود.

بالا بردن ماندگاری عطر با وازلین

نحوه استفاده از ژله پترولیوم

ژله نفتی نهایی‌ترین محصول چند منظوره است. این محصول برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است، زیرا فرمولاسیون آن به گونه‌ای است که مواد افزودنی و مواد شیمیایی زیادی ندارد.
این ماده را می‌توان مستقیماً روی پوست استفاده کرد و یا به عنوان ماده‌ای در مرطوب کننده‌ها، لوسیون‌ها و سایر محصولات آب‌رسان استفاده کرد.

محدودیتی برای اینکه چند بار از ژله نفتی استفاده کنید وجود ندارد. می‌توان آن را در صورت لزوم یا به صورت روزمره استفاده کرد، به استثنای برخی موارد که باید از مصرف از وازلین صرف نظر کنند.

عوارض احتمالی ژله پترولیوم

پترولیوم به دلیل توانایی حفظ رطوبت به طور منظم به لوسیون‌ها و کرم‌ها اضافه می‌شود. برخی منابع ادعا می‌کنند که ژل نفتی بریدگی و سوختگی‌ها را بهبود نمی‌بخشد و می‌تواند باکتری‌های پوست را به دام بیندازد و نباید از آن استفاده کرد. اما این موضوع درست نیست.
ژله نفتی یکی از ایمن‌ترین محصولات برای پوست است. این ماده برای انواع پوست مناسب است و آلرژی یا تحریک پذیری به ندرت در آن دیده می‌شود. این محصول رطوبت را در پوست نگه می‌دارد و می‌تواند به بهبود زخم کمک کند.

در استفاده از وازلین به این نکات توجه کنید

  1. مالیدن ژله نفتی روی لب‌ها یا سوراخ‌های بینی ممکن است در برخی افراد مشکلات تنفسی ایجاد کند. باید قبل از استفاده از ژله نفتی در نزدیکی بینی یا دهان با پزشک صحبت کند.
  2. ژل نفتی تصفیه نشده حاوی برخی از آلاینده‌های خطرناک است.
  3. افرادی که علاقه مند به استفاده از ژله نفتی هستند باید آن را از یک منبع معتبر خریداری کنند. محصولات خانگی حاوی ژله نفتی و محصولات ساخته شده توسط سازندگان ناشناخته ممکن است حاوی اجزای مضر باشند.
  4. همچنین لازم به ذکر است که ژله نفتی ممکن است برخی از شرایط پوستی را بدتر کند، پس در موارد حساس با پزشک خود مشورت کنید.
  5. افراد مبتلا به آکنه یا پوست حساس باید از استفاده از ژله نفتی در مناطق مستعد آکنه مانند صورت خودداری کنند.

و در آخر:

  • ژله نفتی محصولی با قیمت مناسب و چند منظوره برای مراقبت از پوست است. تا زمانی که فرد یک فرم ایمن و تصفیه شده از این ماده مومی را انتخاب کند، بعید است که باعث مشکلات پوستی شود.
  • با این حال ژل نفتی جایگزین سایر گزینه‌های مراقبت از پوست، از جمله مرطوب کننده مرغوب نیست. حتی ممکن است با کاهش زمان بهبودی برخی از شرایط پوستی را بدتر کند.
  • افرادی که نگران مسائل پوستی هستند و یا علاقه مند به ارزیابی مزایا و خطرات ژله نفتی هستند باید با یک متخصص پوست صحبت کنند.

بریم با مراحل درست پاک کردن آرایش آشنا بشیم؟

شاید بپسندین

نظر بدین