خانه مناسبت ها در مورد جشن کریسمس بیشتر بدانید

در مورد جشن کریسمس بیشتر بدانید

توسط عاطفه زینالی
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
خانه گرم و نورانی کریسمس با تزئین درخت کریسمس و چراغ و ستاره
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 18 دقیقه

جشن کریسمس یکی از جشن های مذهبی مسیحیان است که هر ساله به یاد تولد حضرت عیسی برگزار می شود. امسال این روز در 25 دسامبر 2022 برابر با 4 دی ۱۴۰۱ جشن گرفته می شود. جشن کریسمس 12 روز به طول می انجامد؛ در واقع از روز تولد حضرت عیسی آغاز می شود و تا 12 روز ادامه دارد.

این روزها جشن کریسمس به یک مناسبت خانوادگی تبدیل شده است و حتی در کشور ایران نیز جشن گرفته می شود. در ادامه ی مقاله به شناخت بیشتر این جشن می پردازیم.

تاریخچه و پیدایش کریسمس

کریسمس هر ساله در 25 دسامبر جشن گرفته می‎شود. این روز هم یک جشن مقدس مذهبی است و هم پدیده ای فرهنگی و تجاری در سراسر جهان محسوب می شود. جشن کریسمس از دو هزار سال پیش توسط بسیاری از مردم دنیا با آداب و رسوم های متفاوت جشن گرفته می‎شود .

مسیحی ها، کریسمس را با عنوان سالروز تولد حضرت عیسی که پیامبر دین مذهبی آنهاست، جشن می‎گیرند. رایج ترین آداب و رسوم برای روز کریسمس شامل حضور یافتن در کلیسا، اهدای هدیه به نزدیکان هم، تزیین درخت کریسمس، دعوت خانواده و دوستان برای صرف غذا و مشتاق دیدار برای ملاقات بابانوئل است.

25 دسامبر، از سال 1870 به صورت رسمی روز اعلام کریسمس است و در سراسر کشورهای خارجی روز تعطیل رسمی اعلام شده است.

ریشه های سنتی و مذهبی کریسمس

کریسمس با نام دیگر  Christmas به معنی «جشن مسیح» است و از سال 1151 ابتدا در زبان انگلیسی گسترش یافته است. اما منشا کلمه اصلی کریسمس به واژه قدیمیتر Yule (نوعی واژه ی آلمانی است) بر می گردد.

با آغاز شدن زمستان مردم تولد عیسی مسیح را جشن می گیرند، علت این کار به امید مردم برای روشنایی تاریک ترین روزهای خود در زمستان و بد تلقی می شود. در زمان های قدیم در اسکاندیناوی، در 21 دسامبر، برای شروع زمستان و سال جدید جشن می گرفتند. مردم این کشور برای جشن گرفتن کریسمس پدران و پسران را برای بریدن درخت می فرستادند. از آتش زدن این درخت به “بازگشت دوباره خورشید” و ” تولد گوساله ای جدید، در سال جاری” اعتقاد داشتند. البته این جشن مفصل و تا زمان خاموشی درخت کنده شده طول می کشید.

این مراسم تنها در این کشور موسوم نیست؛ بلکه در اغلب کشورها برای شروع سال جدید و تولد عیسی مسیح، به جشن کریسمس روی می آوردند. بر این اساس مردم معتقد بودند که جشن و پایکوبی در این روز برای سال جدید منجر به دوری بیماری ها و فقر در زمستان و افزایش رزق و روزی می شود.

منشا پیدایش کریسمس
تاریخچه ی کریسمی

آداب و رسوم محبوب کریسمس در همه جای دنیا

کریسمس سنت های زیادی دارد که شامل انواع آداب و رسوم رسمی، آداب مذهبی، آیین ها و فولکلور است. بسیاری از این سنت ها بر اساس کشور یا منطقه متفاوت است، اما برخی دیگر به شیوه ای تقریباً یکسان در سراسر جهان برگزار می شوند.

سنت های مرتبط با جشن کریسمس در منشا و ماهیت خود متنوع هستند که برخی از آنها دارای ویژگی منحصراً  مذهب مسیحی با ریشه هستند، در حالی که برخی دیگر به عنوان ماهیت فرهنگی توصیف شده اند. البته سنت های کریسمس در طول قرن ها از زمانی که کریسمس برای اولین بار به عنوان جشن ملی برگزار شد، تغییر کرده و تکامل یافته است. امروزه جشن های کریسمس برای کشورهای متفاوت اغلب کیفیت یا فضای کاملاً متفاوت از هم دارند.  اما در ادامه ی این مقاله به انواع آداب و رسوم محبوب کریسمس که عمدتا در همه کشورها موسوم است اشاره میکنیم.

شیرینی های کریسمس

اگر بتوانیم یک چیز از تاریخ بیاموزیم این است که مردم همیشه تعطیلات زمستانی را با غذای خوب جشن گرفته اند. مردم باستان قبل از اینکه هوای سرد محصولات آنها را از بین ببرد، در اطراف میدان جمع می شدند تا جشن بگیرند. امروزه از شیرینی ها برای جشن گرفتن کریسمس استفاده می کنند. مدل بیشتر شیرینی های کریسمس به شکل نمادهای کریسمسی مثل نان مرد زنجبیلی است.

این شیرینی های کریسمسی اغلب دارای طعم گرم و غنی زنجبیل است. اما چرا مردان شیرینی زنجبیلی را نماد کریسمس می دانیم؟ زیرا این خوراکی در طول تعطیلات به عنوان یک خوراکی تند جهت “گرم کردن” در فصل سرد زمستان است.

شیرینی های کریسمس
نان مرد زنجبیلی

درخت های کریسمس

تا به حال فکر کرده اید که چرا درخت برای کریسمس استفاده می شود؟ درختان صنوبر همیشه سبز یکی از بهترین تزئینات زمستانی در همه کشورها است. در زمان های قدیم رومی ها برای احترام به زحل، خدای کشاورزی، آنها را در اطراف معابد قرار می دادند. اما اولین باری که از درخت همیشه سبز به عنوان درخت کریسمس استفاده شد، در تالین استونی یا ریگا لتونی بود.  در قرن شانزدهم مسیحیان آلمانی درختان را به عنوان نمادی از زندگی ابدی به داخل خانه های خود آوردند. هنگامی که اخبار مبنی بر اینکه ملکه ویکتوریا از همسر آلمانی خود شاهزاده آلبرت خواسته است که درخت کریسمس را در کاخ خود نصب کند، این عمل ناگهان به اوج نمادگرایی کریسمس در انگلستان و آمریکا تبدیل شد.

چراغ های درخت کریسمس

گفته می شود که مارتین لوتر، کشیش قرن شانزدهمی، اولین کسی بود که چراغ را روی درخت کریسمس قرار داد. افسانه ها حاکی از آن است که او یک شب در جنگلی قدم می زد و از ستارگان زیبایی که از میان درختان می درخشیدند تحت تأثیر قرار گرفت. وقتی به خانه رسید، با گذاشتن درختی در اتاق نشیمن و گذاشتن چراغ های روشن روی شاخه های آن، آنچه را که برای خانواده اش دید، بازسازی کرد. امروزه نیز در همه جای دنیا از چراغ ها برای تزئین درخت کریسمس استفاده می شود.

ستاره ها

یکی دیگر از نمادهای نور برای آیین کریسمس، ستاره است. در واقع این نماد به گفته مسیحیت، سه مرد خردمند را به سمت نوزاد عیسی راهنمایی کرد. احتمالاً از نماد ستاره برای بالای درخت کریسمس خود استفاده می کنید و یا کوکی ها را به شکل ستاره برش می زنید. ستاره نشان دهنده امید برای همه بشریت در دوران تاریک است.

رسم های کریسمس در سراسر دنیا
آداب و رسوم کریسمس در همه جا

دارواش

طبق افسانه، خدایان از دارواش برای زنده کردن پسر اودین بالدور از مردگان استفاده کردند. بنابراین، مادر بالدور، فریگ، الهه عشق، این گیاه را به نماد عشق تبدیل کرد و عهد کرد که هر کسی را که از زیر آن رد شود، ببوسد. این گیاه همچنین با فصل کریسمس پیوند دارد زیرا می تواند حتی زمانی که هوا سرد است نیز شکوفا شود. در طول جشن های کریسمس در انگلستان قرن هجدهم، مردان اجازه داشتند هر زنی را که زیر دارواش ایستاده بود ببوسند، و اگر خانم ها امتناع می کردند، این به معنای بدشانسی بود. 

جوراب ساق بلند

طبق افسانه، سنت نیکلاس در زندگی واقعی درباره مردی بیوه شنید که نگران بود سه دخترش هرگز ازدواج نکنند، زیرا آنها بسیار فقیر بودند. او متوجه شد که خانواده در کجا زندگی می کنند و آن شب دودکش آنها را زیر و رو کرد. او جوراب های دختران را دید که روی شومینه خشک می شوند، آنها را با سکه های طلا پر کرد و ناپدید شد. صبح روز بعد که دخترها از خواب بیدار شدند، متوجه شدند بالاخره برای ازدواج جهیزیه دارند. امروزه جوراب های کریسمس  راهی عالی برای بیان سبک تزئینات کریسمس شما هستند و راهی برای دریافت هدیه از دوستان و آشنایان خود نیز است.

بابا نوئل

همانطور که در قسمت بالا گفتیم در قرن شانزدهم سنت نیکلاس محبوبیت زیادی بابت پرداخت سکه به فقرا داشت. از این رو بعد از آن از سنت نیکلاس با نام “پدر مقدس کریسمس” یاد شد. به مرور زمان پدر مقدس کریسمس به عنوان شخصیت قهرمانی که به کودکان و بزرگان هدیه می داد، تبدیل شد.

داستان های افسانه ای زیادی در خصوص بابانوئل گفته می شود. برخی از مردم می گویند که بابانوئل در قطب شمال زندگی می کند، البته همه قبول دارند که او با سورتمه ای که توسط گوزن شمالی کشیده می شود در آسمان سفر می کند، شب ها از دودکش وارد خانه ها می شود و هدایایی را برای بچه ها با جوراب یا کیسه کنار تختشان یا کنار شومینه، جلوی درخت کریسمس خانواده می گذارد.

پدر مقدس کریسمس
بابا نوئل در کریسمس

هدیه ها در کریسمس

هدیه دادن به همدیگر در کریسمس از زمان قرار دادن طلا در جوراب ساق بلند توسط سنت نیکلاس رسم شده است. در زمان های قدیم اگر مردم توانایی خرید طلا را نداشتند، مقداری میوه و شکلات جایگزین می کردند. امروزه مردم علاوه بر این ها معمولا هدیه های زیبای دیگری برای یکدیگر می خرند و در زیر درخت کاج کریسمس قرار می دهند تا پس از جشن گرفتن به یکدیگر هدیه کادو بدهند. اغلب مردم برای هدیه انواع کت، دامن، تاپ، کیف زنانه، کفش و بوت و… انتخاب می کنند.

پلیور های طرح دار کریسمس

پلیور کریسمس، ژاکت های به اصطلاح زشتی با تم طرح کریسمس یا گوزن شمالی و درخت کاج است که اغلب برای جشن گرفتن کریسمس پوشیده می شود. آنها اغلب بافتنی هستند و هر چه تزیینات بیشتر باشد، بهتر است. منشا اصلی این پلیور مردانه و زنانه در بریتانیا است. جامپرهای کریسمس در طول دهه 1980 پس از اینکه مجریان تلویزیونی مختلفی مانند گیلس براندرت و تیمی مالت شروع به پوشیدن آنها در تعطیلات کریسمس کردند، محبوب شدند. 

پلیور های طرح دار کریسمس امروزه نه تنها از مد نیفتاده اند بلکه به استایل خاص و دوست داشتنی تبدیل شده است و حتی تم های مهمانی کامل نیز با این استایل برگزار می شود.

ژاکت زشت کریسمس
پلیور زشت کریسمس

ایده برای جشن کریسمس

میزبانی مهمانی کریسمس برای خانواده، دوست یا همکارانتان همیشه سرگرم کننده است، به خصوص زمانی که یک موضوع منحصر به فرد داشته باشد. کریسمس زمانی برای ما جذابیت بیشتری دارد که به  پارتی دعوت شده باشیم، در کنار خانواده برنامه های خاصی اجرا کنیم یا به مسافرت کریسمس خاصی به مکان های برفی برویم. امسال کاری کنید که  نزدیکترین و عزیزترین های شما کریسمس فراموش نشدنی، داشته باشد. برای این کار می توانید از دکوراسیون خیلی متفاوت، بازی های مهمانی، فعالیت منحصربه فرد و هدیه خاص استفاده نمایید. با ایده های جشن کریسمس زیر می توانند گردهمایی را بدون توجه به سن و علاقه مهمانانتان هدیه دهید:

پارتی مخفی بابانوئل

این ایده، بهترین راه برای تبادل هدایا با یک گروه بزرگ یا ترتیب دادن یک مهمانی است. به سادگی از همه مهمانان خود بخواهید نام های خود را به صورت ناشناس ترسیم کنند و سپس از آنها بخواهید برای شخصی که شانسی انتخاب می کنند هدیه ای آماده کنند. جذاب ترین بخش این ایده این است که همه حدس بزنند چه کسی هدیه آنها را خریده است.

پارتی کریسمس با لباس راحتی خانگی

گاهی اوقات، بهترین نوع پارتی ها، مهمانی هایی هستند که در آن می توانید دنج ترین لباس های خود را بپوشید. از همه دعوت کنید تا لباس خواب، بلوز و شلوار راحتی زنانه یا مردانه مورد علاقه خود را برای مهمانی به خانه شما بپوشند.

جشن شب فندق شکن

تم فندق شکن یک ایده سرگرم کننده برای کودکان و بزرگسالان است. می توانید در خانه یک بسته پر از  آجیل  و شکلات تهیه کنید  و آن را به شکل های مختلف تزیین کنید. سپس آن را از سقف آویز کنید و مسابقه ای ترتیب دهید که چشم بسته آن را بشکنند.

پارتی کارائوکه کریسمس

گاهی تنها تهیه یک دستگاه کارائوکه یا میکروفون برای سرگرم کردن مهمانان شما کافیست. از همه بخواهید که به نوبت آهنگ های  مورد علاقه خود را بخوانند.

پارتی کوکتل کریسمس

برای یک مهمانی کریسمس مخصوص بزرگسالان معمولی ترین جشن، پارتی کوکتل کریسمس است. می توانید انواع نوشیدنی، چاشنی و انواع کوکتل های کریسمسی را تهیه کنید. 

پارتی با تم خاص

می توانید برای جشن های کریسمس خود، از مهمانان خود بخواهید لباس ها با تم خاص تهیه نمایند. پارتی با لباس های دهه های قدیمی، انتخاب پیراهن مناسب و با کیفیت یک رنگ برای تمام مهمانان، لباس مجلسی یا ژاکت های زشت کریسمسی می تواند حال و هوای خاصی به پارتی شما بدهد.

پارتی مخفی بابانوئل در کریسمس
کریسمس در خانه

چگونه برای کریسمس برنامه ریزی کنیم؟

همه ما می دانیم که کریسمس زمان فوق العاده ای از سال است و انتظار هیجان و لذت از تعطیلات خود داریم. اما  اگر صادق باشیم، اغلب ما آن را طاقت فرسا می دانیم. علت این کار به خستگی در مراسم کریسمس بر می گردد. اگر به فکر لذت بردن از کریسمس در کنار کسانی که دوستشان دارید، هستید باید به فکر مدیریت هزینه ها، مدیریت استرس و خستگی های کریسمس باشیم. برای این کار می توانید از نکات زیر پیروی کنید:

  • برنامه ریزی و تهیه فهرست برای کریسمس: کلید داشتن یک کریسمس سازمان یافته این است که از قبل برنامه ریزی کنید. علت اصلی خستگی در جشن کریسمس، نداشتن برنامه و کار بیش از حد است. تمام لوازم، کارها و فعالیت های مورد نیاز برای جشن را در دفتر یادداشت خود بنویسید و برای آن برنامه ریزی کنید.
  • یک بودجه قابل کنترل برای کریسمس تنظیم کنید: احتمالاً دومین بخش استرس زا در مورد کریسمس، “پول” است . هنگامی که لیست های خود را تهیه کردید، وقت آن است که بنشینید و بررسی کنید که هر چیز چقدر هزینه دارد، و چگونه می توانید این هزینه ها را از بودجه روزانه خود کم کنید.
  • زود شروع کنید: ممکن است احمقانه باشد که خرید کریسمس خود را از اکتبر (آبان ماه) شروع کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که بدانید هفته قبل از کریسمس است و حتی یک هدیه برای کسی نخریده اید. البته این امر در مورد هر بخش از جشن کریسمس شما صدق می کند. از قبل برنامه ریزی کنید و از فهرست کارهایتان تکه تکه  کار کنید. توصیه می کنم برای هدیه گرفتن از ماه ها قبل در زمان تخفیفات خرید کنید؛ برای مثال می توانید انواع لباس زمستانی و مناسب کریسمس را در زمان آف برند ها مثل بلک فرایدی یا سایبرماندی خرید کنید.
  • برنامه ریزی منو: پیروی از نکات قبلی باید به شما کمک کند تا آنچه را که قرار است برای غذا خرج کنید، مشخص کنید، اما کلید مهم دیگر برای داشتن یک کریسمس منظم، برنامه ریزی منوی خود است. سازماندهی غذا می تواند به کاهش بسیاری از زباله های غیر ضروری پس از پایان تعطیلات کمک کند، که برای محیط زیست هم بسیار بهتر است .
  • دکوراسیون: تزئین خانه می تواند جالب باشد ولی کار زیادی به همراه دارد. توصیه می کنیم از همان ابتدا یک تم را انتخاب کنید و دکوراسیون خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید. به این ترتیب دقیقاً می دانید چه چیزی را باید از دکوراسیون حذف کنید و در صورت نیاز، چه چیز اضافی بخرید.
  • هدایا و کارت های کریسمس: هدیه دادن به عزیزانتان باید به شما حس شادی و دلگرمی بدهد، نه اینکه دچار شعف و استرس شوید. برای لذت بردن از یک کریسمس آرام ، با برنامه ریزی ایده های هدیه خود از قبل، از وحشت خرید لحظه آخری خودداری کنید. 
  • مهمتر از همه، برای خودتان وقت بگذارید: هیچ چیزی این کریسمس مهمتر از خود شما نیست، بنابراین مطمئن شوید که با خودتان مهربان هستید. اگر برای کریسمس مهمان یا برنامه خاصی ندارید، افسردگی نگیرید. به فکر سفر تک نفره یا پارتی تک نفره باشید و یا با خواندن کتاب هایی همچون “چگونه گرینچ کریسمس را دزدید” یا “آدم برفی” اثر ریموند بریگز و یا تماشای فیلم های مخصوص کریسمس حس خوب کریسمسی را به خود هدیه دهید.
    همچنین میتوانید برای خود هدیه های کوچک و دوست داشتنی بخرید مانند ست لباس راحتی یا لباس زیر و حتی یک جفت دمپایی راحت داخل کرکدار و یا یک کلاه بافت میتواند حال شما را در کریسمس خوب کند.
    اگر حوصله و یا وقت کافی برای خرید حضوری ندارید میتوانید از طریق یک فروشگاه اینترنتی سفارشتان را ثبت کنید و درب منزلتان تحویل بگیرید.
برنامه ریزی برای کریسمس با بودجه ی کم
برنامه ریزی برای کریسمس

ایده های کاربردی برای کادوی کریسمس

یکی از سنت های رایج در کریسمس، هدیه دادن به عزیزانمان است. برای این کار میتوانید هدیه های کوچکی در جوراب های روی شومینه یا زیر درخت کاج بگذاریم. پیدا کردن هدیه عالی هرگز آسان نیست. مهم نیست برای چه کسی خرید می کنید، باید حتما به فکر خاطره سازی و احتیاج طرف مقابل خود باشید. چون سال به سال، برای مهمترین افراد زندگی خود خرید می کنید، از این رو پیدا کردن  ایده های منحصر به فرد هدیه سخت تر می شود.
اما نگران نباشید راز اصلی تهیه ی هدیه عالی برای کسی که دوستش داریم تنها در دو کلمه خلاصه می شود، دقت به سبک زندگی و نیاز های طرف مقابل میباشد. ما برای شما چند ایده ی جذاب تهیه کرده ایم تا بتوانید بهترین کادو را برای عزیزان خود هدیه دهید:

هدیه به پدر و مادر و بزرگتر ها

  • هدیه های سفارشی: کادو هایی خاص مثل جواهرات و ماگ ها و حتی یک تابلو هنری زیبا گزینه مناسبی برای بزرگتر ها میباشد و میتواند حس خوب و دلگرمی را برای پدر و مادرتان که شاید همیشه در کنارشان نیستید بدهد.
  • تجربه را هدیه دهید : چه چیزی بهتر از یک بلیت کنسرت هنرمند محبوب و کلاسیک آن ها و یا سفر چند روزه در یک هتل زیبا میتواند به گذراندن وقت اضافه آن ها کمک کند؟ پس در هدیه دادن تجربه جدید به آن ها شک نکنید.
  • کتاب و رمان : اگر اهل کتاب باشند، کتاب گزینه مناسبی برای سرگرمی آن ها میباشد. فرقی نمیکند که چه کتابی باشد؛ کتاب آموزش آشپزی، یک رمان زیبا و سرگرم کننده و یا کتاب در مورد شروع یک سرگرمی جدید مثل آموزش ماهیگیری و یا …
  • گجت ها: لوازم الکترونیکی کوچک و گجت ها گزینه خوبی برای همه سنین هستند. مثلا یک اسپیکر کاربردی زیبا که بتوانند با آن موسیقی گوش دهند و یا یک ساعت هوشمند که میتواند فعالیت های جسمانی آن هارا بسنجد و در صورت نیاز به آن ها اطلاع دهد.
  • دکوراسیون منزل: برای تغییر حس و حال خانه والدینتان لوازم دکوری میتوانید بهترین گزینه باشد. مثل یک گل خانگی و یا رو بالشی ها و حتی یک تابلو هنری زیبا.
  • لباس و اکسسوری: با خرید لباس برای پدر و مادرتان مثل پلیور، کلاه بافت، شال، یا حتی پالتو گرم هیچ وقت نمیتوانید اشتباه کنید.

هدیه کریسمس برای بچه ها

کریسمس بیشتر از اینکه برای بزرگتر ها باشد، با داستان های خیالی بابا نوئل و آدم برفی و کارتون ها و سوپرایز های جذاب برای کودکان هست و هدیه دادن به بچه ها و شاد کردنشان یکی از لذت بخش ترین کارهای جشن کریسمس است؛ پس به اندازه هدیه بزرگتر ها مهم میباشد و باید بیشتر به آن توجه کرد. این ها مواردی هستند که هر کودکی با آن ها لذت میبرد :

  • اسباب بازی و پازل ها : بچه ها در هر سنی عاشق پازل ها، بازی های فکری و اسباب بازی هایی مانند لگو هستند. پس اگر مطمئن نیستید، یکی از این کادو ها حتما جواب میدهد.
  • کتاب و داستان ها : کتاب های داستان و یا حتی کتاب های آموزشی بهترین گزینه برای پرورش ذهن کودکان و آشنا کردن آنها با دنیای جدید میباشد پس از خریدن یک کتاب جذاب هراس نداشته باشید.
  • لوازم نقاشی و کاردستی : بچه های خلاق از دریافت هدیه هایی مانند مداد رنگی و آبرنگ و حتی خمیر بازی لذت میبرند چون به خلاقیت آن ها کمک میکند.
  • لباس و اکسسوری : بچه ها به سرعت رشد میکنند و ممکن است حتی لباس های چند ماه قبلشان هم برایشان کوچک شود برای همین خرید لباس های نو مثل کلاه و دسکتش ها نه تنها برای بچه ها جذاب است، بله پدر و مادرشان هم از این هدیه استقبال میکنند.
  • تجهیزات ورزشی‌: با تسخیر زندگی ما و حتی بچه ها توسط تکنولوژی، فعالیت های ورزشی جایگزین موبایل ها و بازی های رایانه ای شده و این برای سلامت بچه ها اصلا خوب نیست. پس اگر بچه شما علاقه به فعالیت های ورزشی دارد، چه چیزی بهتر از یک توپ نو، راکت تنیس و یا دیگر وسایل ورزشی مناسب آن باشد. با این کار به سلامت و رشد بچه خود کمک بزرگی میکنید.
  • گجت ها و لوازم الکترونیکی: هیچ کس نمیتواند انکار کند که بچه ها عاشق گجت هایی مانند تبلت ها یا کنسول های بازی هستند. شما هم میتوانید یک کتاب خوان الکترونیک و یا یک گجت هوشمند برای آنها خریداری کنید ولی حتما باید دقت کنید که روی زندگی روزمره آن ها تاثیر منفی نداشته باشند.
  • بلیت تفریحی : چه چیزی میتواند بهتر از یک تجربه جدید برای بچه ها لذت بخش تر باشد. هدیه یک بلیت برای اکران یک کارتون سینمایی یا بلیت شهربازی و دیزنی لند و …میتواند یکی از جذابترین هدیه های کریسمس برای بچه ها باشد.

هدیه لباس و اکسسوری

برای کسانی است که شناخت درستی از آنها ندارید هدیه های رایج بگیرید. برای مثال می توانید برای صاحب خانه ای که شما را به مهمانی کریسمس دعوت کرده، انواع اکسسوری مانند کیف، شال و یا کلاه که نیاز به دانستن سایز طرف مقابل نیست هدیه بدهید و یا اگر صاحب خانه دوست صمیمی و از خانواده شما میباشد و سایز کفش و لباس او را میدانید، میتوانید لباس هایی مثل پلیور، کاپشن، پالتو و یا حتی کفش هدیه دهید. همه این لباس هارا میتوانید از جدیدترین ترند ها و مدل های خاص از سایت شهرمون تهیه نمایید. این سایت بهترین محصولات را با قیمت مناسب عرضه می کند. با این کار صاحب هدیه با هر بار استفاده از هدیه ی شما، به یاد شما می افتد و متشکر خواهند بود.

حیوانات خانگی را فراموش نکنید

اگر طرف مقابل شما عاشق حیوانات است، و سگ یا گربه دارد، میتوانید با خرید لوازم، اکسسوری، لباس مخصوص و حتی غذای مخصوص برای حیوان خانگی بیشترین تاثیر را برای فرد بگذارید. حتی میتوانید برای آن ها سگ یا گربه هدیه دهید. البته دقت کنید که حیوانات به صاحبی مسئولیت پذیر و مهربان نیاز دارند که هوای آنهارا داشته باشد نه هر فردی را !

هدیه های جذاب برای عزیزانمان
کادوهای جذاب برای کریسمس

روش های جذاب بسته بندی کادوهای کریسمس

کریسمس فصل هدیه دادن است، مهم نیست که چه هدایایی را به عزیزان خود هدیه دهید، بسته بندی خوب همیشه آن را معنادار می کند. به همین دلیل است که ما بهترین ایده های بسته بندی کادو را برای هر سبک کادوی کریسمسی گردآوری کرده ایم که اجرای آنها سرگرم کننده و آسان است. انواع ایده های جذاب بسته بندی کادوهای کریسمس به صورت زیر است:

بسته بندی کادو به همراه کارت پستال کریسمس

کارت کریسمس یک کارت تبریک است که به عنوان بخشی از جشن سنتی کریسمس داده می شود تا طیف وسیعی از احساسات مربوط به خود را به طرف مقابل هدیه کنید. گفتن دوستت دارم و آرزوی موفقیت کردن از خود کادو نیز ارزشمندتر است. با بیان عواطف خود می توانید هدیه را معنادارتر کنید.

کاغذ کادو را به شکل کاردستی بسته بندی کنید

یکی از جذاب ترین ایده ها برای بسته بندی هدیه ها، کادو پیچ کردن به شکل کاردستی است. توجه کنید که نوع کاردستی به خلاقیت شما بستگی دارد و هیچ محدودیتی برای اینکار ندارید.

چسباندن اشیای زیبا به بسته ی کادو

برای این کار می توانید از وسایلی مانند شاخه ها، مخروط های کاج، و چوب دارچین استفاده کنید تا بسته هایی را که در کاغذ کرافت پیچیده شده و با ریسمان بسته اند، بچسبانید.

ایده برچسب هدیه عکس

چیزهای زیادی در مورد این ایده بسته بندی هدیه فوق العاده زیبا و شخصی وجود دارد. افزودن عکسی از خود و طرف مقابل، هدیه ای از یک یادگاری شیرین را نیز به شما می دهد! روش دیگر این ایده استفاده از کاغذ کادو با “طرح عکس چاپ شده ی دو نفره از خود” است.

جعبه داخل جعبه

این ایده سرگرم کننده اوج هیجان را به مخاطب شما می دهد. از مخاطب خود بخواهید کادو را حدس بزند و شروع به باز کردن کادو کند. مطمئنا باز کردن حداقل 5 جعبه هیجان هدیه را بیشتر از حالت معمول می کند.

ایده ی بسته بندی کادو برای کریسمس
ایده های کاربردی برای بسته بندی کادوی کریسمس

 

دکوراسیون کلی کریسمس

دکوراسیون خانه شما اولین چیزی است که همه وقتی پا به خانه شما می گذارند می بینند. از این رو باید شروع به تغییر خانه و حیاط خود کنید.

دکوراسیون داخلی خانه و فضای باز برای کریسمس به چند نکته بستگی دارد:

  • تم مورد علاقه شما برای کریسمس (تم سفید و قرمز، تم سبک سالهای دهه های قدیمی، تم بابانوئل و..)
  • بودجه ی مورد نظر شما
  • اندازه ی خانه یا فضای باز شما
  • دکوراسیون داخلی خانه یا حیاط شما
  • تعداد مهمان و نوع مهمانی شما

برا ایجاد تغییرات در دکوراسیون ابتدا باید تمام نکات بالا را در نظر بگیرید و سپس بر اساس آن شروع به برنامه ریزی کنید. با چند ایده جذاب زیر می توانید با بودجه کم یک دکوراسیون کریسمسی به وجود بیاورید.

تزئینات کریسمس توصیه شده برای یک دکوراسیون داخلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

اولین و مهم ترین وسیله در تزئین و دکوراسیون داخلی کریسمس، درخت کاج است. امروزه تزئین درخت کریسمس خیلی بیشتر از قدیم مورد توجه قرار می گیرد. از این رو به تزئین درخت کاج با  نورپردازی، تاج گل، ستارهی بزرگ برای بالای سر درخت، گوی های تزئیناتی و بدلیجات بپردازید.

تاج گل یکی از موارد دکوراتیو در چیدمان و تزئین داخل خانه و درخت کریسمس است. آن ها را روی درب منزل نصب می کنند و یا از تاج گل به عنوان پایه شمع استفاده کنید.

امروزه به جرات می توان گفت که کار کل دکوراسیون داخلی و خارجی خانه  تنها با ریسه های براق و زیبا تمام می شود. از سوی دیگر استفاده از ریسه های براق، روشی ساده و کم هزینه برای اعمال جلوه ای ویژه برای منزل است.

مورد بعدی، پارچه مخصوص پایه درخت است؛ پارچه ای برای پای درخت کریسمس پهن می شود، شکل و جنس و رنگ های مختلفی دارد. برای ظاهر زیبای درخت از پارچه های ضخیم و پهن همچون خز ها برای این کار استفاده نمایید.

گل بنت قنسول طبیعی با نام دیگر گل کریسمس، برای تزئین خانه استفاده نمایید. این گل در رنگ های قرمز، صورتی و سفید موجود است از آن برای تزئین درخت، بر روی در کوب و تاج گل استفاده کنید.

به غیراز درخت، جوراب هایی که معمولاً به رنگ سفید یا قرمز هستند نیز از فاکتورهای فراموش نشدنی برای کریسمس است. این جوراب ها نه تنها برای زیباسازی فضا است، بلکه برای هدیه گرفتن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از رومبلی و کوسن های رنگی برای دکوراسیون داخلی خانه به سبک کریسمس استفاده کنید . برای این کار می  توانید از روکش های مبل زمستانی با طرح های کریسمسی استفاده کنید.

جزئیات زمستانی را برای دکوراسیون کریسمس در خانه خود جای دهید.برای اینکار از شمع های سفید و دانه برف های تزئینی  استفاده کنید. برای ادامه این کار می توانید از  انواع اکسسوری های زمستانه مانند مجسمه بابا نوئل، چراغ ها، درخت های کریسمسی کوچک، آدم برفی و…  کریسمس را به خانه خود بیاورید.

هنگام تزئین دکوراسیون کریسمسی خانه به هیچ عنوان محیط آشپزخانه را فراموش نکنید. یک ایرانی که همیشه اهمیت زیادی برای غذا و خوراکی های خوشمزه برای جشن های خاص قائل است؛ برای چیدن یک میز کریسمسی می توانید از انواع گل ها و شمع ها برای دکور کردن استفاده کنید.

تزئین داخل خانه برای کریسمس
دکوراسیون داخل خانه برای کریسمس

برای دکوراسیون فضای باز در کریسمس از موارد زیر استفاده کنید:

صحنه فصلی را ایجاد کنید. برای اینکار سورتمه یا سبدهای مملو از کنده ها و چوب های خرد شده، کوزه های پر از شمع، و کاسه های بافته شده بسته بندی شده با هدایای بسته بندی شده، همگی محیطی شیک را ایجاد می کنند. 

بهترین راه برای هماهنگی با اکلیل درب ورودی، پیچیدن گلدسته دور نرده های ایوان جلو است. 

حتما یک تاج گل به درب آویزان کنید .این اولین چیزی است که دوستان و خانواده شما هنگام ورود به خانه شما برای جشن کریسمس می بینند و می تواند یک پروژه سرگرم کننده باشد. 

تزیینات حیاط بزرگ را تنظیم کنید. یک دکوراسیون زیبا و ساده کریسمس در فضای باز با استفاده از زیورآلات امکان پذیر است. بستگی به تم خود می توانید از انواع مجسمه ها، چراغ ها، اشیای به درد نخور همچون توپ های رنگی استفاده کنید. درست کردن آدم برفی در حیاط نیز می تواند راه خوبی برای یک حس و حال کریسمسی باشد.

یکی از اولین چیزهایی که با شنیدن تزیینات کریسمس در فضای باز به ذهن خطور می کند احتمالاً چراغ های رشته ای است. آویزان کردن این چراغ ها خانه شما را روشن می کند و شادی تعطیلات را افزایش می دهد. می توانید چراغ های رشته ای را دور درختان حیاط جلویی، دور نرده های ایوان جلویی و البته در امتداد خط سقف خود بپیچید. 

از درخت کریسمس در فضای باز نیز می توان استفاده کرد. اگر به دنبال چیزی هستید که بتواند هوای سرد، برف و باران را تحمل کند، سعی کنید یک درخت مصنوعی پیدا کنید. استفاده از درختان مصنوعی در حیاط یک گزینه کم هزینه برای شماست. 

تزئین بیرون خانه برای کریسمس
دکوراسیون بیرون خانه برای کریسمس

شاید بپسندین

نظر بدین