خانه مناسبت ها جشن هالووین و حقایق جالب آن

جشن هالووین و حقایق جالب آن

توسط یاسمین ایمانی
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
جشن هالووین و راز های آن
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه

روز 31 اکتبر که امسال مصادف با روز 9 آبان 1401 می باشد، یک جشن و مراسم قدیمی در کشورهای غربی است که مردم با لباس های مختلف و همچنین آرایش های عجیب آن را جشن می گیرند. اگر کنجکاو هستید که بدانید چه فلسفه ای پشت این مناسبت و لباسهای مختلف مناسب آن می باشد، ما را تا آخر دنبال کنید!

ریشه و فلسفه هالووین:

هالووین بیش از هزار سال است که وجود دارد. این مراسم که در اصل یک مراسم مذهبی بود، در طول قرن‌ها جوری تغییر کرد که جنبه‌های مذهبی آن ناپدید شد. امروزه هالووین یک تعطیلات برای لباس پوشیدن و سرگرمی به ویژه برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته می شود.

ریشه هالووین را می توان به جشنواره سلتیک باستانی معروف به Samhain که در 1 نوامبر در تقویم های معاصر برگزار می شد، ردیابی کرد. اعتقاد بر این بود که در آن روز، ارواح مردگان به خانه های خود باز می گردند، بنابراین مردم لباس می پوشیدند و برای دفع ارواح آتش روشن می کردند. به این ترتیب استعاره های محبوب هالووین مانند جادوگران، ارواح و اجنه با این تعطیلات مرتبط شدند.

در قرن هفتم پس از میلاد، پاپ بونیفاس چهارم روز همه مقدسین(All Saint Day) را ایجاد کرد که در اصل در 13 مه جشن گرفته می شد. یک قرن بعد، پاپ گرگوری سوم این تعطیلات را به اول نوامبر منتقل کرد، احتمالاً به عنوان جایگزینی مسیحی برای جشن بت پرستی سامهین. و در گذر زمان، یک روز قبل از جشن مقدس به عنوان شب تمام هالوو یا هالووین شناخته شد.

اگرچه این تعطیلات در مناطق سلتیک ایرلند، بریتانیا و فرانسه آغاز شد، اما به سرعت به سایر نقاط جهان گسترش یافت. اولین مستعمره نشینان آمریکایی در New England به دلایل مذهبی از جشن گرفتن آن منع شدند، با این وجود این جشن سنتی در مستعمرات جنوبی از محبوبیت خاصی برخوردار بود. در دهه 1800، فستیوال‌های پاییزی که برداشت فصلی را نشان می‌دادند، عناصر هالووین را در خود جای دادند و مهاجران ایرلندی که از قحطی ویرانگر سیب‌زمینی فرار می‌کردند، بسیاری از سنت‌های هالووین را با خود به ارمغان آوردند که امروزه نیز باقی مانده است.

در اوایل قرن بیستم، زمانی که جوامع ایرلندی و اسکاتلندی رسم «لباس پوشیدن» را احیا کردند، رسم حیله‌بازی، که در آن کودکان لباس می‌پوشند و از همسایه‌ها دعوت می‌کنند، رایج شد. شخصی لباس می پوشید و جوک می گفت، شعری می خواند، یا ترفند دیگری در ازای یک میوه یا خوراکی دیگر انجام می داد. در سال 1950، شیرین کاری به یکی از محبوب ترین فعالیت های هالووین تبدیل شد. امروزه هالووین یکی از بزرگترین تعطیلات برای فروش آب نبات در ایالات متحده است که بیش از 2.5 میلیارد دلار در سال است.

رنگ های مناسب هالووین چه رنگ هایی هستند؟

وقتی حرف از هالووین می شود، اکثر مردم یاد رنگ نارنجی و مشکی می افتند. این دو رنگ آنقدر با هالووین مرتبط هستند که پوشیدنشان در کنار هم در خارج از ماه اکتبر عملاً تابو و غیر طبیعی است. به دلیل ارتباط آنها با هالووین، بسیاری از مردم رنگ های جشن هالووین را با اشباح مرتبط می دانند. با این حال، اکثر مردم هیچ ایده ای در مورد تاریخچه هالووین، یا اینکه چگونه ترکیب رنگ معروف آن به وجود آمده است، ندارند اما عده ای معتقدند مشکی و نارنجی عمدا به عنوان رنگ های هالووین انتخاب شده اند، زیرا ارتباط پاییز و زمستان این روز نشان دهنده آن است. نارنجی نماد گرمای پاییز و آخرین فصل برداشت است، در حالی که رنگ مشکی نماد زمستان سرد، تاریک و طولانی است.

به چه دلیل در هالووین از لباس های عجیب استفاده می کنند؟

سنت پوشیدن لباس برای هالووین ریشه اروپایی و سلتیکی دارد. صدها سال پیش، زمستان زمانی نامشخص و ترسناک بود. ذخایر غذا اغلب کم می‌شد و برای بسیاری از مردمی که از تاریکی می‌ترسیدند، روزهای کوتاه زمستان مملو از نگرانی دائمی بود.

در روز هالووین، زمانی که اعتقاد بر این بود که ارواح به زمین باز می گردند تا برای خود غذا و غنیمت جمع کنند، مردم فکر می کردند که اگر خانه های خود را ترک کنند با ارواح روبرو خواهند شد. برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط این ارواح، مردم هنگام خروج از خانه پس از تاریک شدن هوا ماسک می پوشند تا ارواح آنها را با ارواح همنوع اشتباه بگیرند.

به همین دلایل در روز هالووین، مردم برای اینکه ارواح را از خانه‌هایشان دور نگه دارند، کاسه‌های غذا را بیرون از خانه‌هایشان قرار می‌دادند تا ارواح را آرام کنند و مانع از ورود آن‌ها شوند.

عقاید خرافی مربوط به ارواح در هالووین

هالووین همیشه تعطیلاتی پر از رمز و راز، جادو و خرافات بوده است. این جشنواره به عنوان یک جشنواره پایان تابستان سلتی آغاز شد که در طی آن مردم احساس نزدیکی به اقوام و دوستان فوت شده داشتند. برای این ارواح دوستانه، آنها محل هایی را در سر میز شام تعیین کردند، غذاهایی را در آستانه در و کنار جاده گذاشتند و شمع روشن کردند تا به عزیزان کمک کنند راه خود را به دنیای ارواح بازگردند.

ارواح هالووین امروزی اغلب ترسناک‌تر و بدخواه‌تر به تصویر کشیده می‌شوند و آداب و رسوم و خرافات ما نیز ترسناک‌تر هستند. ما از عبور و مرور با گربه‌های سیاه خودداری می‌کنیم، از ترس اینکه مبادا برای ما بدشانسی بیاورند. این ایده ریشه در قرون وسطی دارد، زمانی که بسیاری از مردم معتقد بودند که جادوگران با تبدیل خود به گربه سیاه از شناسایی اجتناب می کنند.

سعی می کنیم به همین دلیل زیر نردبان راه نرویم. این خرافات ممکن است از مصریان باستان آمده باشد، که معتقد بودند مثلث ها مقدس هستند (همچنین ممکن است ارتباطی با این واقعیت داشته باشد که راه رفتن زیر یک نردبان خمیده نسبتاً ناامن است). و در حوالی هالووین، ما سعی می کنیم از شکستن آینه ها، پا گذاشتن روی شکاف های جاده یا ریختن نمک خودداری کنیم.

پارتی های هالووین

در دهه‌های 1920 و 1930، هالووین به یک تعطیلات سکولار اما جامعه‌محور تبدیل شده بود و رژه‌ها و مهمانی‌های هالووین در سطح شهر به عنوان سرگرمی‌های برجسته در آن حضور داشتند. علی‌رغم تلاش‌های فراوان بسیاری از مدارس و جوامع، خرابکاری‌ها در این زمان در برخی از جشن‌ها در بسیاری از جوامع آغاز شد.

در دهه 1950، رهبران شهر با موفقیت خرابکاری را محدود کردند و هالووین تبدیل به تعطیلاتی شد که عمدتاً به جوانان اختصاص داشت. با توجه به تعداد بالای کودکان خردسال در دهه پنجاه، مهمانی‌ها از مراکز مدنی شهر به کلاس درس یا خانه منتقل شدند، جایی که می‌توانستند راحت‌تر در آنجا جای بگیرند.

بین سال‌های 1920 و 1950، روش چند صد ساله حیله‌بازی نیز احیا شد. ترفند یا درمان روشی نسبتاً ارزان برای کل جامعه برای به اشتراک گذاشتن جشن هالووین بود. در تئوری، خانواده‌ها همچنین می‌توانند با دادن خوراکی‌های کوچک به بچه‌های محله از حقه بازی‌هایشان جلوگیری کنند.

بنابراین، یک سنت جدید آمریکایی متولد شد و به رشد خود ادامه داد. امروزه، آمریکایی‌ها سالانه حدود 6 میلیارد دلار برای هالووین خرج می‌کنند که آن را به دومین تعطیلات تجاری بزرگ این کشور پس از کریسمس تبدیل می‌کند.

شاید بپسندین

نظر بدین