خانه سلامت و زیبایی اسکراب چیست و چه فوایدی دارد؟

اسکراب چیست و چه فوایدی دارد؟

توسط آرزو سیری
اسکراب چیست و چه فوایدی دارد؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه

مفهوم اسکراب موضوع جدیدی نیست و از زمان قدیم به عنوان یک روش مراقبت از پوست وجود داشته است. مصریان این روش زیبایی را برای لایه برداری طبیعی پوست خود ابداع کردند. آنها قبلاً ذرات لایه بردار مانند شکر را در روغن معطر ترکیب می‌کردند تا اسکراب بدن تولید کنند. این روش با توجه به مزایای زیادی که دارد، راه خود را برای مراقبت از پوست مدرن باز کرده است.

اسکراب بدن چیست؟

اسکراب‌های بدن لایه بردارهای فیزیکی هستند که با مخلوط غلیظ ذره مانند طراحی شده‌اند و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست از برخی قسمت‌های بدن کمک می‌کنند. ذرات لایه بردار یک اسکراب بدن معمولاً ترکیبی از نمک و شکر است. اسکراب‌های بدن می‌توانند، پایه آب و یا به صورت پودر باشند.

چرا باید پوست را لایه برداری کنیم؟

تأثیرات هورمونی و غذایی می‌توانند بر روی پوست شما اثر بگذارند و باعث خشکی، لکه‌های پوستی و تجمع سموم شوند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض عوامل استرس‌زا در محیط مانند باد و نور خورشید اغلب می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود و منجر به پوسته پوسته شدن پوست شود. تجمع روغن‌های طبیعی پوست شما اغلب می‌تواند شرایط پوستی مانند کراتوز پیلاریس را بدتر کند، بنابراین ضروری است که به پوست خود دست کمک دهید تا با لایه برداری منظم سلامت آن را حفظ کنید. گرانول‌های قند طبیعی می‌توانند به از بین بردن سلول‌های پوستی خشک کمک کرده و سبب روشن شدن پوست خسته و کدر شوند.

مزایای اسکراب بدن

پوست در حالت گردش مداوم است، پوست مرده به سطح بالا می‌رود، به طور طبیعی می‌ریزد و پوست نرم جایگزین آن می‌شود. این روند با گذشت زمان کند می‌شود و در نتیجه باعث تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست می‌شود. اگر این آلودگی‌ها و سلول‌های مرده روی پوست جمع شوند به مرور سبب ایجاد پوستی کدر، خشک و ناسالم می‌شوند.
همانند سایر لایه بردارها، هدف از اسکراب بدن حذف سلول‌های مرده پوست و تشویق به تولید سلول‌های جدید است. این نوع لایه برداری مکانیکی نه تنها پوست را صاف و صیقل می‌دهد بلکه ناخالصی‌ها را نیز از پوست شما دور می‌کند.

نحوه استفاده از اسکراب بدن، فواید و راهنمای گام به گام

درست مانند صورت، بدن شما نیز به لایه برداری نیاز دارد تا نرم، صاف و سالم بماند. لایه برداری پوست یک یا دو بار در هفته به تسریع روند بازسازی پوست کمک می کند، سلول‌های مرده و منافذ را از بین می‌برد تا پوست تازه، صاف و صیقلی شود.

مقدار زیادی اسکراب بدن را در سراسر بدن خود بمالید. از حرکات دورانی برای ماساژ دادن آن روی پوست استفاده کنید. اگر اسکراب دارای روغن است، اجازه دهید 3 دقیقه کامل روی پوست بماند تا بطور کامل جذب پوست شود. با این کار می‌توانید از فواید بیشتر اسکراب بهره‌مند شوید. استفاده از اسکراب بدن نسبتاً ساده است. در اینجا یک راهنمای سریع و گام به گام آورده شده است:

  •     پوست خود را با آب گرم بشویید.
  •     اسکراب را با نوک انگشتان خود بمالید.
  •     دست‌ها و پاها را با حرکت دورانی مالش دهید.
  •     با استفاده از آب گرم پوست خود را کاملاً بشویید.
  •     پوست را خشک کنید و کمی مرطوب بگذارید.
  •     از مرطوب کننده استفاده کنید.

چه زمانی نباید از اسکراب بدن استفاده کرد؟

اگر آفتاب سوختگی، مشکلات پوستی و یا بیماری پوستی دارید، به طور مرتب از اسکراب بدن استفاده نکنید. برخی از مواد تشکیل دهنده اسکراب و همچنین مالش پوست می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود. اگر اسکراب شما حاوی نمک یا سایر مواد شیمیایی است، احتمالا سبب سوزش پوست شود پس بهتر است از استفاده آن صرف نظر کنید.
بسیاری از اسکراب‌های بدن در ترکیبات خود مواد معطر دارند که ممکن است، سبب تحریک پوست شده و روغن‌های طبیعی پوست شما را از بین ببرند.

چند بار باید از اسکراب بدن استفاده کنید؟

اینکه چند بار باید از اسکراب بدن استفاده کنید (یا به طور کلی لایه برداری انجام دهید) به نوع پوست شما بستگی دارد. اما به طور کلی، نباید بیش از دو بار در هفته از اسکراب بدن استفاده کنید، لایه برداری بیش از حد پوست می‌تواند آن را خشک، حساس و تحریک کند. به طور کلی لایه برداری از پوست دو تا سه بار در هفته بی خطر است. اگر پوست شما خشک و حساس است، بهتر است فقط هفته‌ای یکبار لایه برداری کنید. اگر به بیماری پوستی مبتلا هستید، یا اگر مطمئن نیستید چند بار باید پوست خود را لایه برداری کنید، با یک متخصص پوست صحبت کنید.

کارهایی که نباید پس از اسکراب انجام داد

برای حفظ سلامت پوست، به اقدامات احتیاطی زیر پس از لایه برداری توجه کنید.

1. آفتاب نگیرید

پس از لایه برداری از نور شدید خورشید دور باشید. پوست ما پس از لایه برداری می‌تواند به آفتاب حساس شود، بنابراین یک روز برای آفتاب گرفتن منتظر بمانید. همچنین اگر در حال حاضر آفتاب سوختگی دارید، از لایه برداری خودداری کنید.

بعد از اسکراب از آفتاب دوری کنید

2. بیشتر لایه برداری نکنید

اسکراب یک نوع لایه برداری است، بنابراین پس از استفاده از آن نیازی به لایه برداری بیشتر نیست. این کار باعث خشکی بیشتر و تحریک پوست می‌شود.

بعد از انجام اسکراب لایه برداری دوباره نکنید

3. به اتاق بخار نروید

استفاده از سونا یا اتاق بخار پس از لایه برداری می‌تواند باعث تحریک پوست شود، بنابراین بهتر است از آن صرف نظر کنید.

بعد از اسکراب به اتاق بخار نروید

نقاط ضعف اسکراب بدن

استفاده بیش از حد از اسکراب بدن می‌تواند منجر به خشک شدن بیش از حد پوست شود. بنابراین، توصیه می‌شود بلافاصله پس از اسکراب از لوسیون استفاده کنید تا رطوبت را حفظ کرده و از تحریک پوست جلوگیری کنید.

خط آخر

اسکراب بدن تقریباً برای هر نوع پوستی مناسب است. چه اسکراب خود را از بیرون تهیه کنید و چه اسکراب بدن خود را بسازید، این لایه بردارها به طور موثری پوست شما را نرم و تغذیه می‌کنند و همچنین از شر سلول‌های خشک و مرده پوست که روی بدن جمع می‌شوند خلاص می‌شوید.

شاید بپسندین

نظر بدین