خانه سلامت و زیباییسلامت و زیبایی خانم ها با مراقبت‌های بعد از پاکسازی صورت آشنا شوید

با مراقبت‌های بعد از پاکسازی صورت آشنا شوید

توسط آرزو سیری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
پاکسازی صورت
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه

نمی دانید بعد از پاکسازی صورت چه باید کرد؟
در حالت ایده آل، پوست شما بعد از پاکسازی بسیار براق و نرم است که ممکن است کمی حساس نیز باشد. به همین دلیل روش‌های مراقبت از پوست بعد از پاکسازی صورت نکاتی بسیار مهم و ضروری برای زیبایی و سلامت پوست هستند.
پوست صورت یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها در بدن است که برای زیبایی و سلامت نیاز به مراقبت‌های مرتبی دارد.
پس برای داشتن پوستی زیبا و نرم بعد از پاکسازی صورت رعایت برخی نکات مراقبت از پوست بسیار ضروری است.
اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که اهمیت زیادی به زیبایی و سلامت پوست خود میدهید، به خواندن ادامه مطلب برای آشنایی با مراقبت‌های پوست بعد از پاکسازی صورت ادامه دهید.

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست برداشتن سلول‌های مرده و نیز آلودگی‌هایی است که روی پوست تجمع پیدا کرده است.
این کار می‌تواند سبب ایجاد شادابی، طراوت و نرمی در پوست شود و به سلامت پوست کمک می‌کند. با این کار سلول‌های لایه‌های سطحی پوست و نیز چربی‌ها و ذراتی که بر اثر آلودگی‌های هوا روی پوست نشسته است، برداشته می‌شود.
شاید به تازگی به شما پیشنهاد می‌شود تا برای درمان جوش یا جای جوش‌‌های صورت و کاهش کک و مک و لک‌های بارداری صورت یا حتی کاهش چین و چروک از روش درمانی جدیدی به نام پاکسازی یا میکرو کردن صورت استفاده کنید.
روشی که امروزه بسیاری از مراکز آرایشی و درمانی از سالن‌های زیبایی و آرایشی تا مطب‌های عمومی و تخصصی مدعی انجام آن هستند.

پاکسازی صورت: روز اول

1. از دست زدن به صورت خود خودداری کنید.

درست است که، در حالت عادی نیز شما باید سعی کنید از این کار اجتناب کنید، اما پوست شما به خصوص پس از پاکسازی صورت حساس‌تر است.
گرچه شاید این کار سرگرم کننده باشد!!! ولی توصیه متخصصان پوست این است که از این کار اجتناب کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث سوزش و زخم‌های احتمالی شود. گاهی اوقات ضایعه‌ای وجود دارد که نباید آن را استخراج کرد، زیرا هنوز آمادگی لازم را برای بیرون آمدن ندارد.
احتمالا هر جوش سر سیاه یا موی سر سفیدی که روی صورت دارید، شما را وسوسه کند، ولی با این حال اگر می‌خواهید پوست زیبایی داشته باشید، دستان خود را از صورتتان دور نگه دارید.

بعد از پاکسازی صورت از دست زدن به صورت خود خودداری کنید

مشاهده و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از فروشگاه شهرمون

2. از آرایش‌های سنگین و محصولات مراقبت از پوست پرهیز کنید.

اگر پوست شما بعد از لایه برداری و پاکسازی صورت قرمز به نظر می‌رسد، ممکن است شما وسوسه شوید که سنگین ترین کانسیلر تمام پوشش خود را برای پوشاندن قرمزی صورت خود بیرون بیاورید. ولی از انجام این کار اجتناب کنید زیرا، بعد از پاکسازی منافذ صورت شما کاملا باز است و در نتیجه مستعد بیشتر باکتری‌ها است و این امر سبب جذب محصول به صورت کامل به پوست و ایجاد مشکلاتی در پوست می‌شود.
پس بهتر است بعد از پاکسازی تا یک الی دو روز از انجام آرایش‌های سنگین روی پوست خود خودداری کنید.
نگران نباشید، می‌توانید روز بعد آرایش معمول خود را انجام دهید. اولین باری که بعد از پاکسازی صورت خود آرایش می‌کنید، مطمئن شوید که برس‌ها و لوازم آرایشی خود را تمیز کرده باشید تا از آلودگی صورت خودداری کنید.

3. به آرامی صورت خود را شستشو دهید.

یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از انجام پاکسازی صورت این است که، حتما پوست خود را بشویید. با شستن صورت کریستال‌هایی که هنگام انجام پاکسازی وارد پوست شما شده از بین رفته و عوارض لایه برداری را به حداقل می‌رساند.
بعد از شست‌وشوی صورت آن را به آرامی با حوله‌ای تمیز خشک کنید و استفاده از مرطوب کننده را برای کاهش پوسته پوسته شدن پوست، تسریع بهبود آن، و کاهش درد فراموش نکنید.
به جای شست‌وشوی صورت می‌توانید از پاک کننده‌های ملایم مخصوص پوست‌های حساس، محصولی که فاقد مواد شیمیایی خطرناک است و هیچ‌گونه بویی ندارد استفاده کنید، ولی شست‌وشو بهترین روش برای از بین بردن آلودگی‌های پوستی همزمان با آبرسانی پوست است.

بعد ار پاکسازی صورت به آرامی صورت خود را شستشو دهید

4. از تونرها استفاده نکنید.

تونرها، موادی هستند که آن‌ها را همیشه باید بعد از یک تمیزکننده که می‌تواند صابون، شامپو و یا یک شیرپاک‌کن باشد، استفاده کرد.
تونرها حلال مواد باقی‌مانده از صابون‌ها و یا شیرپاک‌کن هستند که روی پوست مانده و باعث می‌شوند این باقی‌مانده‌ها پاک ‌شوند و رطوبت پوست بیشتر شود.
استفاده از تونرها برای یک یا دو روز بعد از پاکسازی صورت توصیه نمی‌شود، به خصوص اگر آنها دارای ترکیبات الکلی باشند. زیرا اینگونه مواد ممکن است باعث تحریک یا خشکی پوست شوند.
پس از پاکسازی صورت، دیگر لازم نیست از تونر استفاده کنید، زیرا در هنگام پاکسازی، عمل تمیزی پوست به صورت عمیق انجام شده و پوست شما به حالت تعادل در آمده است.

5. از تعریق بیش از حد خوددرای کنید.

یکی دیگر از مراقبت‌هایی که باید بعد از پاکسازی صورت انجام شود این است که تقریبا تا یک روز از انجام هرگونه فعالیت شدیدی که منجر به تعریق زیاد میشود، خودداری کنید.
تعریق بیش از حد باعث التهاب پوست می‌شود بنابراین باید تا چند روز پس از پاکسازی صورت، از انجام تمرینات ورزشی خودداری کنید. زیرا، باکتری‌ها می‌توانند درون عرق به دام بیفتند و از طریق منافذ پوست وارد پوست شوند و منجر به حساسیت پوستی و آکنه شوند.
کمی به پوست خود استراحت داده و اجازه دهید پوست نفس بکشد. شاید رفتن به سونا وسوسه انگیز باشد ولی به نفع شماست که از این کار نیز خودداری کنید زیرا استخرهای عمومی اغلب دارای کلراید هستند و کلراید به شدت باعث خشکی پوست شده و از آنجایی که یک ماده شیمیایی است باعث ایجاد حساسیت بیشتر روی پوست شما خواهد شد.

6. در مورد ماساژ بعد از پاکسازی فکر کنید.

سعی کنید از کشیدن، خاراندن و حتی ماساژ دادن صورت خودداری کنید.
پوسته پوسته شدن پوست پس از پاکسازی کاملا طبیعی است و نشانه تاثیرگذاری این روش روی پوست است. از برداشتن یا دست زدن به پوست مرده خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه‌های پوستی شود.
باید به پوست اجازه داد تا به طور کامل خود را بازسازی کند. باید التهاب پوست برای مدت کوتاهی طول بکشد. اگر خارش پوست شما غیرقابل اجتناب باشد می‌توانید از آلوئه‌ورا برای تسکین آن استفاده کنید.
شما باید به مدت یک هفته از ملتهب شدن پوست توسط مواد شیمیایی، ماساژ دادن آن، یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب جلوگیری کنید.

مشاهده و خرید بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی از فروشگاه شهرمون

در مورد ماساژ بعد از پاکسازی فکر کنید

پاکسازی صورت: روز دوم الی سوم 

7. اجتناب از هرگونه لایه بردار یا اسکراب صورت.

همه‌ی ما همیشه برای رسیدن به هدف‌ عجله داریم و این موضوع درباره‌ی محصولات پوستی هم که استفاده می‌کنیم صدق می‌کند. اما مطمئن باشید اگر کمی صبور باشید به نتایج بهتری می‌رسید. پس هنگام استفاده از محصول پوستی چند روز زمان بدهید تا تأثیرات خود را نشان بدهد. و از چند محصول جدید با هم استفاده نکنید.
در صورتی که برای جوان سازی پوست نیاز به انجام چند جلسه متوالی پاکسازی صورت داشته باشید، حداقل بین هر جلسه یک هفته فاصله قرار دهید. در صورتی که این فاصله زمانی را رعایت نکنید پوست شما واکنش نشان داده و به شدت حساس خواهد شد.

لایه برداری بیش از حد می تواند به لایه محافظ پوست شما آسیب برساند و منجر به التهاب شود. از هر چیزی که می‌تواند پوست شما را تحریک کند، برای چند روز پس از پاکسازی اجتناب کنید. در عوض از یک پاک کننده ملایم برای پاکسازی صورت استفاده کنید.

نکته:  اسکرابتان را با دقت انتخاب کنید. وجود دانه‌های نامنظم و درشت می‌توانند پوست را دچار التهاب و آسیب کند و همچنین منجر به آسیب رساندن به پوست و ایجاد خط، چروک و پارگی مویرگ‌ها شود. علاوه بر آن باید بدانید که استفاده از دانه‌های پلاستیکی برای هر نوع پوستی در اسکراب‌ها و محصولات زیبایی ممنوع شده است.
اگر علاقه‌ای به مصرف اسکراب ندارید، تونرها و دستمال مرطوب ‌ای حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیک اسید هم مفید هستند به خصوص برای پوست‌های چرب و آکنه ای. فقط از سابیدن محکم این محصولات روی پوست خود اجتناب کنید. تونر و دستمال مرطوب را باید فقط یک بار و به آرامی روی صورت بکشید.

لایه برداری یا اسکراب صورت

8. از روش‌های درمانی در منزل خودداری کنید.

هنگامی که صحبت از مراقبت‌های بعد از پاکسازی صورت می‌شود بهتر است از روش‌های درمانی به صورت خودسرانه، مخصوصاً استفاده از محصولات خشن و تحریک کننده خوددرای کنید. این شامل موارد شامل استفاده از رتینول، لایه برداری در منزل و پاک کننده‌ها و تونرهایی با اسید سالیسیلیک است. این محصولات می‌توانند آن درخشندگی تازه بعد از پاکسازی صورت را به قرمزی تبدیل کنند.
همچنین بهتر است از اکثر ماسک‌های صورت خودداری کنید. بسیاری از ماسک‌های صورت طراحی شده برای روشن شدن، لایه برداری و یا درمان آکنه ممکن است باعث ایجاد التهاب در پوست مخصوصا در پوست‌های حساس شوند. یکی از استثناء این قانون ماسک‌های آبرسان است که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک هستند.
اگر در مورد اینکه چه محصولی برای مراقبت از پوست صورت استفاده کنید، مطمئن نیستید، از متخصص پوست و زیبایی خود در این باره کمک بخواهید.

9. از آفتاب دور بمانید.

حداقل، شما باید برنامه‌ای برای نشستن در استخر یا کنار ساحل بعد از پاکسازی صورت خود را لغو کنید، مگر اینکه تمام مدت قصد داشته باشید پشت یک کلاه پهن پنهان شوید.
از آنجا که پوست شما به تازگی لایه برداری شده است، در برابر اشعه‌های مضر خورشید حساس‌تر و آسیب پذیرتر است.
 بعد از گذشت چند روز می‌توانید نگرانی کمتری نسبت به پوست خود داشته باشید که واکنش منفی به خورشید نشان می‌دهد، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را برای مراقبت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر را فراموش نکنید.

دوری از آفتاب

پاکسازی صورت: روز چهارم الی هفتم 

10. اصلاح صورت.

یک قاعده خوب برای اصلاح موهای زائد صورت حداقل یک هفته صبر کردن است.
اپیلاسیون پوست را لایه برداری می‌کند، و لایه برداری بیش از حد باعث شل شدن پوست می‌شود و همچنین سبب ایجاد زخم و لک روی پوست می‌شود.
موم انداختن یا اصلاح موهای زائد مخصوصا در خانم‌هایی که پوست تیره‌تر دارند می‌تواند منجر به آسیب‌های پوست مثل لک یا زخم شود. سعی کنید قبل از اپیلاسیون، جاهایی از پوست را که می‌خواهید اصلاح کنید با یک شستشو دهنده‌ی آنتی باکتریال تمیز کنید. حتما یک ماده‌ی ضد التهاب برای بعد از اصلاح داشته باشید تا پوست کمترین آسیب را ببیند و تغییر رنگ ندهد. سعی کنید تا چند روز بعد از اصلاح همچنان از یک کرم ترمیم‌کننده‌ی پوست استفاده کنید تا پوست‌تان آسیب نبیند و لک نشود.

اصلاح صورت

و در آخر آشنایی با تکنیک‌های پاکسازی صورت و پاک کننده‌های روغنی به شما این امکان را می‌دهد تا به بهترین شکل از پوست صورت‌تان محافظت کنید و همیشه چهره‌ای زیبا و پوستی شفاف داشته باشید.

آشنایی با لونا مینی 2، محبوب‌ترین دستگاه پاک‌کننده صورت

شاید بپسندین

نظر بدین