خانه مناسبت ها شب یلدا و همه چیز درباره آن

شب یلدا و همه چیز درباره آن

توسط عاطفه زینالی
تزئین شب یلدا
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 10 دقیقه

شب یلدا با نام دیگر شب چله، از قدیمی ترین جشن های ایرانی است که در آخرین شب پاییز صورت می گیرد. این شب به بلندترین شب سال معروف است و بنا بر اعتقادات از این شب به بعد طول شب ها کمتر و طول روزها رفته رفته بیشتر می شود.

شب یلدا همانند چهارشنبه سوری و عید نوروز، از جشن و پایکوبی های دیرینه ی کشور ایران است که در طول شب آخرین روز پاییز برگزار می شود. قدمت شب یلدا به قبل از اسلام بر می گردد و همیشه بهانه ای برای دورهمی اقوام دور و نزدیک، دور سفره ای پربرکت بوده است؛ تا ارتباط بین اعضای خانواده و فامیل ها بیشتر و محکم تر شود.

تاریخچه شب یلدا

شب یلدا با نام دیگر شب چله نیز یاد می شود. چله در واقع مخفف کلمه چهل روز است. 40 روزی که دوره ی خاصی از زمستان را در برمی گیرد. چله بزرگ از روز اول دی ماه تا دهم بهمن طول می کشد و از آن چله بزرگ نیز یاد می شود. در این دوره زمستان اوج سرما را دارد.بعد از این دوره چله کوچک شروع می شود که از دهم بهمن تا بیستم اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می شود.

کلمه یلدا به معنای تولد دوباره است. در زمان های قدیم بالغ بر هفت هزار سال پیش، باور داشتند که تاریکی به همراه خود شیاطین را به همراه می آورد. از آن جایی که شب چله طولانی ترین شب است؛ در زمان های خیلی قدیم با گرد هم جمع شدن و جشن و پایکوبی به تاریکی این شب پایان می دادند. مردم ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا، روزها بلندتر می شوند و طول تاریکی شب کاهش می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب “زایش مهر” یا همان “یلدا” نامیدند.

به مرور زمان پس رایج شدن دین زرتشتی در ایران جشن Yalda Night ادامه پیدا کرد و حتی این روز را با نام “نودروز” یاد می کردند؛ زیرا بازه زمانی شب یلدا تا عید نوروز ۹۰ روز بود.

با گذر زمان و رسیدن عصر ساسانیان، زرتشت دین رسمی ایران معرفی شد و اهمیت برگزاری جشن برای شب یلدا افزایش پیدا کرد. در این دوره رسم بر آزادی تمام مردم کشور بود. تمام نگهبان های کاخ و خدمتکاران در این روز آزاد شده و حتی پادشاه نیز تاج و تخت شاهی را رها می کردند.مردم ایران باستان به احترام “مهر” دور هم جمع می شدند و به جشن و پایکوبی می پرداختند. این آداب ورسوم در زندگی مردم تا به امروز باقی ماند. شب یلدا همانند کریسمس یکی از جشن های دیرینه و پر قدمت مردم ماست. بیشتر مردم ما از کریسمس دانش کافی ندارند. اگر می خواهید در مورد جشن کریسمس بیشتر بدانید می توانید از مقالات سایت شهرمون دیدن نمایید.

شب یلدا چیست؟

شب یلدا در ۳۰ آذر برگزار می شود. این مراسم معمولا از زمان غروب آفتاب این شب شروع و تا طلوع آفتاب اول دی، طول می کشد. یلدا شب، شبی پر برکت است که با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون چون هندوانه، خربزه، انار، سیب، خرمالو و به می گذرد. در این شب همه خانواده و فامیل ها دور هم جمع می شوند و به دور از گرفتاری های روزمره به صحبت با یکدیگر، فال گرفتن، بازی کردن و درد دل با یکدیگر می پردازند. البته در زمان های قدیم این کارها کنار آتش برگزار می شد و تا زایش مجدد خورشید به انتظار می نشستند و دعا می کردند.

شب یلدا کی هست؟

در اولین روز ماه دی هر سال، آغاز زمستان مصادف با طولانی ترین شب سال و کوتاه ترین روز است. طول شب و روز در استوا در کل ایران برابر است و هرچه به طرف قطب بروید، طول شب یلدا بیشتر می شود؛ البته طولانی بودن تنها یک دقیقه با سایر شب ها متفاوت است. پس از شب یلدا به مرور از طول شب ها کاسته و بر طول روزها افزوده می شود.

شب یلدا 1401

شب یلدا سال 1401 در روز چهارشنبه 30 آذر، مصادف با 21 دسامبر 2022 و 26 جمادی الاول 1444 است.

امیدواریم این شب نیز امسال این شب را پر شکوه و پر از شادی برگزار کنید و با حضور گرم اعضای خانواده در کنار هم، شبی پر از خاطره بگذرانید.

آداب و رسوم شب یلدا

جشن یلدا مانند عید نوروز به صورت مفصل به صورت دورهمی و خانوادگی برگزار می شود. در این اغلب مردم، مراسمی با سفره ای پر از خوراکی های خاص به گفت و گو با خانواده می پردازند.

بیشتر مردم چند روز مانده به شب یلدا، با شور و شوق زیاد به خرید هدیه از سایت شهرمون و بازار، برای اعضای خانواده یا عروس خود می رسند. در تمام کشور هیجان و شادی در کوچه و بازار به پا می شود. این شب برای تازه عروس ها شب بیاد ماندنی است زیرا هدیه های خوبی از داماد خود می گیرند. تمام دست فروش ها نیز نصیب خوبی از چند روز قبل شب یلدا به دست می آورند. معمولا برای برگزاری این مراسمات به خانه بزرگترها سر می زنند و چندین خانواده دورهم شب نشینی می کنند و شب خوشی دارند.

تاریخچه ی شب یلدا

اعمال شب یلدا

در این شب به یادماندنی باید اعمال به خصوصی انجام دهیم تا یاد ماندنی باشد. بیشترین اعمال در سراسر کشور ایران یکی است. اعمال شب یلدا به صورت زیر است:

شعر و داستان خواندن

با این که دیگر در بعضی از شهرها شعر و داستان خواندن دیگر موسوم نیست، با این حال اغلب بزرگ ترها برای مهمانان، شروع به خواندن شعر یا داستان می کنند و همه را دور هم جمع می نمایند.

فال حافظ

هر زمان که یادی از شب یلدا شود، سریع فال حافظ به یاد می آید. برای گرفتن فال حافظ یک نفر داوطلب می شود و برای تمام اعضای فامیل فال می گیرد یا این که کتاب حافظ دست به دست می چرخد و هر کس برای خود یک فال کوچک می گیرد. با این کار در این شب به یاد ماندنی احوال آینده خود را از این طریق جویا شوند. رسم دیگری در گذشته مرسوم بود که افراد با انتخاب یک گردو و شکستن آن، از روی پوک بودن یا نبودن گردو، فال می گرفتند.

آجیل شب یلدا

یکی از پرطرفدارترین قسمت شب یلدا، خوردن آجیل و خشکبار است. بستگی به خانواده ها، نوع آجیل فرق خواهد کرد.

میوه های شب یلدا

مردم ما شب یلدا را همانند عید نوروز مفصل برگزار می کنند؛ از این رو چندین نوع میوه برای این شب تهیه می شود. تقریبا در هر سفره ای هندوانه و انار یافت می شود. هندوانه در این ماه کامل رسیده نیست ولی با این حال خوردن میوه ی تابستانی نماد گسترش گرما در طول زمستان است. انار هم به عنوان نماد شادی و زایش برای مردم ماست.

در زمان قدیم، فصل زمستان و سرما از گرما بیشتر طول می کشید و بیشتر حاصل ها یخ می زدند. با این وجود، هرچه بمیوه به فصل گرما و رنگ قرمز نزدیک باشد، برایشان گرامی است. برخی خانواده ها از پختن چغندر (لبو) نیز غافل نمی شوند و با این تنقلات به افزایش رزق و برکت در زندگی باور دارند.

کادوی چله برای تازه عروس ها

با فرارسیدن روز آخر آذر، خانواده تازه عروس و داماد ها برای یکدیگر کادوهایی تهیه می نمایند. البته بیشتر مرسوم است که داماد برای عروس کادو بگیرد.

این برای هر شهر متفاوت است و هر شهر مراسم بخصوص برای خود دارد. تنها چیز مشترک در همه آنها خرید کادو است. برای چله بردن داماد معمولا موارد زیر را باید تهیه نماید: کله قند،انواع شیرینی ها، یک قواره پارچه برای مادر عروس، بلوز و شومیز زنانه برای عروس، کیف و کفش زنانه، لباس زمستانی برای عروس، قطعه ای طلا، آجیل و خشکبار، میوه، و… جزو هدایایی است که برای عروس برده می شود. در این میان خانواده عروس نیز خودشان را برای پذیرایی از خانواده تازه داماد آماده کنند. گاهی اوقات خانواده های نزدیک هر دو طرف برای دیدن این مراسم دعوت می شوند و به پایکوبی و رقص می پردازند.

کادوی چله برای تازه عروس

در شب یلدا چه بپوشیم؟

انتخاب مدل لباس یلدایی با استایل مناسب مراسم مناسب دغدغه ی تمام خانم در شب یلدا است. استفاده از پیراهن های قرمز، ست های دامن و شومیز، شلوار و شومیز، انواع پیراهن و لباس مجلسی زنانه در رنگ های شاد، کت و شلوار، کت و دامن و… جزو بهترین مد ها برای یلدای 1401 است. اگر تمایلی به خرید لباس جدید ندارین می توانید از انواع لباس های کمد خود استفاده نمایید؛ برای اینکار از لباس هایی که در رنگ های قرمز، سبز، مشکی و سفید هستند، انتخاب نمایید. برای شیک پوش بودن می توانید از انواع سبک های زیر استفاده نمایید:

سبک کلاسیک برای شب یلدا

همانطور که از نام این سبک پیداست، سبک کلاسیک از مناسب ترین و بهترین سبک های استایل برای لباس یلدایی دخترانه و زنانه در شب یلدا است. برای این نوع پوشش توانید از شومیز تک رنگ با رنگ های سبز، قرمز، زرد یا رنگ های خنثی برای کت ها یا مانتوها استفاده کرد.

معمولا لباس های سبک کلاسیک درخشش و طرح بزرگی ندارند و کاملا کیپ برای سایز بدن هستند. برای لباس های ساده از اکسسوری زنانه با طرح ساده می توانید استفاده نمایید.

استایل کژوال برای یلدا

استایل کژوال به سبک های روزمره گفته می شود که برای مهمانی های خودمانی بیشتر ترجیح داده می شوند. می توانید برای این سبک از ترکیب شلوار جین زنانه و تی شرت، پیراهن ساده با دامن های راحتی در رنگ های مناسب شب یلدا استفاده کنید. این سبک با راحت بودن لباس مشهور است؛ از این رو از اکسسوری های کم و کوچک باید استفاده شود.

استایل مینیمال برای یلدا

سبک مینیمال به معنای حذف کردن تمامی لباس های غیرضروری است. این سبک برای افرادی که به دنبال سادگی و رنگ های خنثی هستند، بهترین است.

شلوار جین راسته زنانه و نحوه ست کردن آن را بلد باشید می توانید سبک های مینیمال عالی ای برای خود ترکیب نمایید. کافیست برای جشن یلدا می توانید از ترکیب تی شرت و شلوار، دامن و شومیز یا کت و دامن تک رنگ با رنگ های خنثی و بدون طرح به همراه کیف دستی کوچک مشکی و اکسسوری های بدون تزیین و زرق استفاده نمایید.

استایل ماکسیمال برای یلدا

سبک استایل ماکسیمال کاملا برعکس استایل مینیمال است. برای این نوع سبک ها باید از لباس های براق و پر رنگ استفاده کنید و با اکسسوری های جذاب کار را تمام نمایید.

استایل ماکسیمال یلدایی زمانی برای شما مناسب است که “رنگ های مناسب فصل زمستان را بشناسید“.

استایل ماکسیمال زمانی ترکیب خوبی از آب در می آید که از شلوارها و شومیزهای براق یا پیراهن ها، کت و دامن هایی از جنس لمه، مخمل، ساتن و چرم برای تکمیل استایلتان استفاده کنید.

استایل ماکسیمال برای یلدا

استایل ویمسیکال برای یلدا

استایل ویمسیکال یک سبک متفاوتی از دنیای مد و فشن امروزه است. در استایل ویمسیکال باید بیشتر به پیراهن های نسبتا کوتاه و دامن های بلند کلوش توجه کنید و روی این گونه از لباس ها بیشتر مانور دهید. دیگر برای این سبک نیاز به ترکیب رنگ عالی ندارید بلکه می توانید چند رنگ متضاد از هم نیز استفاده نمایید. برای استایل ویمسیکال یلدایی انتخاب گوشواره متناسب با فرم صورت، کلاه ها، کیف های بافتنی و حصیری، دستبند و اکسسوری های دست ساز مناسب هستند.

استایل کالج برای یلدا

اگر مایل به پوشیدن لباس های یقه دار، پولوشرت زنانه، کت بلیزر، دامن پلیسه و ژاکت های ریز بافت هستید، تبریک می گویم شما سبک کالج را دنبال می کنید.

غالب رنگ ها برای استایل کالج رنگ های سرمه ای، خاکستری، قهوه ای و قرمز استفاده می شود.می توانید از اکسسوری های ساده و گل سینه های ظریف با طرح یلدا، انار، هندوانه و… برای تکمیل این استایل استفاده کنید.

استایل بوهو برای یلدا

اگر شما جز کسانی هستید که به شلوغی و ترکیب رنگ های متضاد و پر زرق و برق دارید، حتما استایل بوهو برای یلدا می پوشید. این سبک استایل برای زنانی که به دنبال متفاوت بودن هستند، بهترین است. در این نوع سبک می توانید از بلوزهای آف شولدر با آستین گشاد، 8 روش برای پوشیدن پیراهن ماکسی زنانه، دامن بلند چین دار و رنگارنگ، انواع شلوار سندبادی و کیمونو ها با رنگ های قرمز و سبز استفاده نمایید.

در این سبک استایل می توانید از کیف و جواهرات پر زرق برق دار استفاده نمایید.

استایل هنری برای یلدا

بعضی بانوان دوست دارند لباس هایی با اثر هنری تن خود نمایند. استایل هنری با الهام گرفتن از طبیعت به انتخاب نوع لباس می پردازد. تنوع در رنگ و خلاقیت سبک هنری باعث محبوبیت این نوع استایل می شود.

معمولا افرادی که استایل هنری دارند ترکیبی از دامن ماکسی با تی شرت طرح دار، پیراهن ماکسی با طرح های گل، انار و برگ و… بهترین است.

برای تکمیل این استایل می توانید در کمد خود دنبال اکسسوری هایی با جنس چوب و کنفی باشید نیم بوت های زنانه و کیف های چرم نیز حالت وایب و خوبی به استایل هنری یلدایی دارند.

استایل شب یلدا برای آقایان

حتما با دیدن این عنوان تعجب کرده اید. برای آقایان نیز استایل شب یلدا وجود دارد. کافیست از ترکیب رنگی قرمز و سبز استفاده کنید. اکسسوری، کروات های و پاپیون هایی قرمز یا سبز به به جذابیت استایل آقایان کمک می کند.

استایل یلدایی آقایان
استایل آقایان برای شب یلدا

آرایش شب یلدا

در شب یلدا استایل شما به نوع پوشش و نحوه ی آرایش شما بر می گردد. بیشتر در این شب رنگ ها قرمز و سبز استفاده می شود. اگر به مهمانی یا پارتی یلدایی دعوت هستید، با نکات زیر می توانید یک استایل دخترانه یلدایی داشته باشید:

میکاپ

ویژه ی شب یلدا معمولا استفاده از خط چشم با رنگ های مشکی، سبز، زرد و قرمز جز ترم ها محسوب می شوند.اگر از رنگ خنثی برای سایه استفاده می کنید، استفاده از رژ لب با رنگ قرمز برای تکمیل میکاپ یلدایی کافی است.

صورت هایی که حالت رنگ پریدگی دارند باید از رژگونه های آجری و گلبهی استفاده کنند تا که باعث شود بشاش تر به نظر رسید. حتما با مراقبت های بعد از پاکسازی صورت آشنا شوید تا پس از گذشت شب یلدا صورت خود را به حالت اولیه بازگردانید.

آرایش یلدایی

دیزاین ناخن

بیشترین طرح ها برای یلدا لاک هایی با طرح های هندوانه و انار و دیگر نمادهای یلدایی است. اگر طرفدار سادگی هستید می توانید از لاک های اکلیلی با رنگ های قرمز، سبز، مشکی و سفید استفاده کنید. توجه کنید که حتما در انتخاب رنگ و طرح ناخن در شب یلدا به رنگ لباس و سبک استایل تان توجه داشته باشید.

رنگ ها تند برای استایل بوهم و شلوغ بهتر است اما رنگ ساده در طرح ناخن برای سبک مینیمال انتخاب کنید.

مدل مو

مدل مو بستگی به محلی که دعوت هستید باید درست کنید. مدل موهای باز و افتاده، برای هر نوع مراسمی عالی است. سعی کنید برای جشن یلدایی از توربان ها و تل هایی طرح دار و تل هندوانه ای یا اناری و… استفاده نمایید. استفاده از تاج های کوچک برای زیبایی خاص کمک می کند. برای جشن یلدا هر اندازه مدل مو، میکاپ و زیورآلات شما با استایل تان هماهنگ تر باشد و نمادهایی از شب یلدا در آن ها به کار رفته باشد، استایل شما زیباتر و هنری تر خواهد بود.

ناخن یلدایی

شاید بپسندین

نظر بدین