خانه سلامت و زیبایی تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط آرزو سیری
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه

زیبایی با داشتن پوستی سالم آغاز می‌‌شود، بنابراین ما به شما یکی از راه های داشتن پوستی سالم و زیبا را آموزش می‌دهیم تا به کمک آن بتوانید بهترین و زیباترین پوست را داشته باشید.

مراقبت از پوست دغدغه بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها است. دغدغه‌ای که قطعا نیاز به انجام کارهایی به صورت روتین و منظم دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده از تونر است که برای بسیاری از افراد همچنان ناشناخته مانده است. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید در ادامه متن با ما همراه باشید.

شاید تا همین چند سال پیش، هرگز حتی فکر نمی‌کردید که تونر را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید و به همین دلیل آن را بخشی غیرضروری از برنامه‌های مراقبت پوست می‌دانستید ولی بهتر است بدانید که، برخی دیگر از افراد با اثرات فوق‌العاده آن آشنایی داشته و به آن اطمینان دارند. به راحتی می‌توان گفت که در دنیای همیشه در حال پیشرفت زیبایی که در آن محصولات جدید و نوظهور از هر طرف ظاهر می‌شوند، تونر یک ماده ثابت است.

تونر چیست؟

تونرها محصولاتی هستند که بعد از شست‌وشو و قبل از مرطوب کننده یا سرم پوست، برای تنظیم pH آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مرطوب کننده‌های مایع، در واقع سطح پوست را تقویت کرده و به جمع شدن منافذ پوست، شادابی، طراوت، نرمی، آبرسانی و از بین بردن چربی اضافی پوست کمک می‌کنند، این محصول به ویژه برای افرادی که پوستشان مستعد به آکنه است بسیار مفید می‌باشد.
در گذشته، بیشتر تونرها حاوی الکل بودند و برای چربی زدایی از پوست‌های چرب و براق از آن‌ها استفاده می‌شد. الکل‌ها می‌توانند سطح پوست را کم آب کرده و در حقیقت باعث ایجاد خشکی شدید در پوست شوند.
اما خوشبختانه، تونرهای امروزی کاملاً متفاوت هستند، خشک کننده نیستند، معمولاً فاقد الکل هستند و برای کمک به مشکلات خاص پوست، از پیری زودرس تا از بین رفتن رطوبت پوست، طراحی شده‌اند.

چرا باید از تونر استفاده کنیم؟

استفاده از یک تونر مناسب بخش مهمی از فرایند مراقبت روزانه پوست است. اگرچه در گذشته باور بر این بود که این نوع محصولات به دلیل وجود الکل در ترکیبات خود رطوبت پوست را از بین می‌برند، اما واقعیت این است که یک تونر مناسب سرشار آنتی اکسیدان‌ها، ترکیبات احیا کننده و ترمیم کننده است که پوست را تغذیه کرده و نقش مهمی در سلامت آن دارد.

چرا باید از تونر استفاده کنیم؟

فواید تونر برای پوست

پس از پاکسازی پوست و شستشوی صورت (حتی با استفاده از مواد شوینده ملایم) مدت‌ها طول می‌کشد تا پوست، مواد مغذی که به واسطه‌ی این مواد، پاک شده یا از بین رفته‌اند را احیا کند. به همین دلیل یک تونر خوب می‌تواند نقش مهمی در زمینه احیای پوست، داشته باشد. با این وجود مزایای استفاده از تونرها، تنها محدود به این موارد نیست.

دیگر مزایای استفاده از تونر عبارتند از:

 1. بسته شدن منافذ پوست

کافی ست مقدار کمی تونر را بر روی یک پنبه‌ی نرم یا پد آرایشی ریخته، آن را بر روی پوست بکشید تا چربی‌های اضافی پوستتان پاک شده و منافذ باز آن کوچکتر شوند.

2. تنظیم سطح PH پوست

پوست ما به طور طبیعی اسیدی است (با PH بین ۵ تا ۶) اما به دلیل خاصیت قلیایی صابون، این تعادل پس از شستن پوست از بین می‌رود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد پوست باید تلاش کند تا به حالت عادی بازگردد، اما استفاده از یک تونر مناسب می‌تواند به تسریع بازیابی این تعادل کمک کند.

3. ایجاد لایه‌ی محافظتی روی پوست

تونرها به بستن منافذ و سفت شدن شکاف‌های سلولی کمک می‌کنند. این محصولات، حتی می‌توانند یک لایه‌ی محافظتی روی پوست ایجاد کنند تا از نفوذ کلر و مواد معدنی موجود در آب و هوا (به پوست) جلوگیری شود.

4. مرطوب کردن پوست

برخی تونرها رطوبت موجود در هوا را جذب می‌کنند تا پوست را مرطوب نگه دارند.

5. شادابی پوست

تونرها همچنین می‌توانند جایگزین شستن پوست شوند. این کار باعث می‌شود پوست شما احیا شده و طراوت خود را حفظ کند.

6. جلوگیری از ایجاد موهای زیرپوستی

تونرها حاوی اسید گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسیدها هستند که در جلوگیری از رویش موهای زیرپوستی و نظافت آن‌ها موثرند.

نکات مهم در انتخاب یک تونر چیست ؟

فاکتورهای موثر در انتخاب تونر مناسب شامل موارد زیر است:

1. نوع پوست

اگر پوست خشکی دارید، ترجیحاً از تونری با ترکیبات آبرسان استفاده کنید و چنانچه پوست تان چرب است، دنبال محصولاتی با فرمول سبک‌تر باشید.

2. ترکیبات مفید

ترکیبات موثر و مفید عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • ترکیبات ضد التهاب
  • ترکیبات احیاکننده‌ی پوست
  • اسیدهای هیالورونیک
  • سرامیدها
  • گلیسیرین
  • پانتنول سی وایپ (sea whip: نوعی ضد التهاب بسیار قوی)
  • ویلو هرب (willow herb)

3. ترکیبات مضر

  • اتانول
  • منتول

4. ترکیبات عطری

5. ترکیبات تحریک کننده پوست

این ترکیبات باعث تحلیل رفتن بافت‌های پوست شده و بر علیه مواد مفیدی که پوست را سالم نگه می‌دارند، عمل می‌کنند.

انتخاب یک تونر مناسب پوست خود

تونرها با توجه به نیاز پوست شما دارای مواد مختلف هستند. قبل از خرید تونر، مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید زیرا برخی از آن‌ها ممکن است حاوی مواد قوی باشند.

  • پوست نرمال و مختلط:
    اگر پوست نرمال و مختلط دارید به دنبال موادی مانند ویتامین C، کوآنزیم Q10، اسید هیالورونیک و گلیسیرین باشید.
  • پوست مستعد آکنه:
    اگر پوستی مستعد آکنه دارید، در تونر خود به دنبال اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک باشید. این مورد می تواند باعث کاهش منافذ پوست شود. اما در صورت داشتن پوست حساس می تواند پوست را تحریک کند.
  • پوست حساس:
    برای پوست های حساس بدنبال مواد آرام بخشی مانند آلوئه ورا و خیار باشید.
  • پوست خشک:
    اگر پوست خشک دارید، آلوئه‌ ورا، عصاره دانه گریپ‌فروت، خیار و ویتامین E گزینه های خوبی برای پوست شما هستند.
  • پوست چرب:
    اگر پوست چربی دارید، چوب صندل، پوست بید، اسطوخودوس، مریم گلی و درخت چای بهترین گزینه برای شماست.

چگونه از تونر استفاده کنیم؟

  1. چند قطره از تونر را روی یک پنبه بریزید.
  2. آن را روی تمام قسمت‌های صورت و گردن خود بمالید.
  3. همچنین می‌توانید به جای پنبه چند قطره از تونر را در دست خود بریزید و آن را روی صورت خود بمالید، سپس، اجازه دهید خشک شود.
    توجه داشته باشید:
    بلافاصله پس از تمیز کردن پوست، هنگامی که پوست هنوز مرطوب است، در برنامه مراقبت از پوست خود، صبح و عصر از یک تونر استفاده کنید. در صورتی که پس از استفاده از تونر پوست شما خیلی خشک شد، استفاده از آن را به یک بار در روز محدود کنید.

چه کسی باید از تونر استفاده کند؟

هرکسی می‌تواند از تونر استفاده کند. تونرها دیگر فقط برای اشخاصی که پوستشان مستعد آکنه است نیستند. هدف واقعی آن‌ها علاوه بر رفع نگرانی‌های پوستی، ایجاد تعادل در PH پوست شما است.

عوارض جانبی استفاده از تونر در صورت

تونرها عارضه جانبی نامطلوبی ندارند، به شرطی که از تونری که حاوی اتانول، منتول یا سایر ترکیبات تحریک کننده پوست است، اجتناب کنید.
شاید برای شما سوال باشد که، عوارض این گونه تونرها چیست ؟ ترکیبات نام برده، باعث قرمزی و التهاب پوست شده و علیه مواد مغذی (که پوست را سالم نگه می‌دارند) عمل می‌کنند.

از چه نوع تونرهایی استفاده نکنیم؟

تونرهای معطر

ترجیحاً سعی کنید از تونرهای حاوی ترکیبات عطری نظیر: گلاب، مرکبات و یا اسانس‌ها اجتناب کنید، این تونرها که اغلب دارای برچسب خوشبو کننده (freshener) یا پاک کننده (clarifiers)هستند، برای صورت حکم ادکلن داشته و علت شایع واکنش‌هایی هستند که تاثیر منفی بر پوست دارد.

تونرهای فاقد مواد مغذی

از مصرف تونرهای ساده و فاقد مواد مغذی خودداری کنید. اگرچه اغلب این تونرها ضرری برای پوست ندارند اما مفید هم نیستند. متاسفانه، بسیاری از تونرها فاقد مواد مغذی قوی بوده و پوست را تشنه‌تر می‌کنند. لازم به تاکید است که بهترین تونرها، آن‌هایی هستند که ترکیبات مفید موردنیاز پوست را تامین می‌کنند.
به یاد داشته باشید تونرهای خوب تاثیر بسزایی بر سلامت پوست دارند، در حالی که تونرهای بد به مرور اثر سوء بر پوست می‌گذارند.

چند بار در روز باید از تونر استفاده کنیم؟

بعد از پاکسازی صورت می‌توانید روزی دو بار از تونر استفاده کنید. در صورت داشتن پوست خشک یا حساس، استفاده از تونر را به یک بار در روز یا روزهای متناوب محدود کنید.

حال که به طور کامل با تونر و فواید آن شدید خوشحال می‌شویم که پس از استفاده و مشاهده نتایج آن، نظرات خود و تجربه استفاده از تونرهای متفاوت را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

شاید بپسندین

نظر بدین