خانه مردانهراهنمای مد آقایان تفاوت سه مدل کت مردانه : اسپرت، بلیزر و رسمی

تفاوت سه مدل کت مردانه : اسپرت، بلیزر و رسمی

توسط آرزو سیری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
انواع کت مردانه و تفاوت انها
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه

آیا شما هم همیشه در شناخت کت‌ها دچار تردید می‌شوید؟
آیا همیشه در این فکر بودید که چه تفاوت دقیقی بین آن‌ها وجود دارد؟
تفاوت بین بلیزر، کت اسپرت و کت رسمی در چیست؟
به نظر مردی که این سه مدل کت مردانه را بهتر نشناسد، همه را یکسان می‌پندارد و احتمالاً معتقد است که همه آن‌ها کارکرد مشابهی نیز دارند.
چرا یک مرد باید برای یادگیری این جزئیات وقت بگذارد؟
بگذارید سه دلیل برای شما بیان کنیم:

1) صرفه جویی در زمان و هزینه: شناخت این جزئیات و داشتن اطلاعات کافی، شما را برای یک خرید بی‌دردسر آماده می‌کند و باعث می‌شود هزینه اضافی پرداخت نکنید.
2) کت مناسب برای مکان مناسب: هر یک از این کت‌ها از لحاظ کاربردی و رسمیت کمی متفاوت از یکدیگرند. و اگر شما یک کت اسپرت را برای رویداد مهمی همچون جلسه خواستگاری بپوشید. یک نوع بی‌احترامی به طرف مقابل تلقی می‌شود.
3) کمی تاریخ بیاموزیم: هرکدام از این کت‌ها داستان بی‌نظیر و خاصی در مورد چگونگی شکل‌گیری خود دارند. دانستن این داستان‌ها علاوه بر این که اطلاعات عمومی‌تان را افزایش می‌دهد به شما کمک می‌کند تا تغییرات چندین سال گذشته در حوزه مد و فشن را بهتر درک کنید.
در این پست قرار است با سه مدل کت مردانه آشنا شویم و تفاوت بین آن‌ها را یاد بگیریم.

خرید انواع کت‌های مردانه از فروشگاه شهرمون

کت تک یا اسپرت

کت اسپرت

به طور معمول یک کت اسپرت (با نام مستعار “sport coat”) با کمترین رسمیت در بین این سه کت مردانه ، مناسب برای استایل خیابانی می‌باشد. دهه‌ها قبل، کت اسپرت دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست برای عملکردی خاص طراحی شده بود یعنی این کت همان چیزی بود که مردان هنگام شرکت در فعالیت‌های ورزشی مانند تیر‌‌ اندازی و شکار، استفاده می‌کردند. کت‌های اسپورت مناسب استفاده روزمره بودند و به عنوان کت رسمی به شمار نمی‌رفتند.
با گذشت زمان، از آنجا که لباس فراوان‌تر و تهیه آن مقرون به‌صرفه‌ تر شد، کت اسپرت نیز از نقش خود در لباس ورزشی بیرون آمد و در عوض به عنوان یک عضو اصلی استایل‌های خیابانی و در عین حال پیچیده رشد کرد.
این کت مناسب استفاده در مراسم غیررسمی، مهمانی، پیک نیک و… می‌باشد.

کت‌های اسپرت از نظر ساختار با کت‌های رسمی متفاوت هستند، شانه‌های طبیعی (بدون بالشتک) و اغلب در صورت عدم وجود آستر داخلی، نازک و پیراهن مانند هستند.
جالب اینجاست که جنبه غیر رسمی کت اسپرت از جیب‌های آن نیز مشخص است. در حالی که کت رسمی معمولاً دارای جیب‌های فیلتاپی یا جلیقه‌ای است و جیب‌های وصله‌ای یا پچ مناسب کت‌های اسپورت می‌باشد. با این حال این نوع جیب‌ها را روی کت‌های رسمی هم می‌توان پیدا کرد اما هم کمیاب هستند و هم ظاهر خوبی به کت رسمی نمی‌دهند.

ویژگی‌های متمایز

  • ارائه شده در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و مدل‌ها
  • امکان ست کردن با انواع لباس‌ها و همچنین حرکت بهتر و راحت تر را فراهم می‌کند.
  • بعضی اوقات دارای تکه دوزی در قسمت آرنج، شکاف‌ها و جیب می‌باشد.
  • این نوع کت‌ها معمولا بدون پد یا بالشتک در ناحیه شانه هستند.
  • نسبت به سه مورد دیگر باید گشادتر باشند تا هم راحت تر بوده و هم امکان پوشیدن لباس ضخیم از زیر وجود داشته باشد.


این کت در انواع مدل‌های:

  • 2-دکمه: دوخت قابل رویت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و قابل قبول کت اسپرت است که آن را از کت بلیزر متمایز می‌کند.
  • 3-دکمه: جیب‌های فیلتاپی برگردان از ویژگی‌های برجسته کت اسپرت تک دکمه‌ای و سه دکمه‌ای است. همانند تمام کت‌های 3 دکمه‌ای، دکمه میانی تنها دکمه‌ای است که می‌توان آن را بست.

رایج ترین پارچه‌های مورد استفاده برای کت اسپرت

  • هرینگبون: قدیمی‌ترین پارچه‌ای که برای دوخت کت‌های کلاسیک به کار برده می‌شود پارچه هرینگبون است. بهتر است برای کت اسپرت از رنگ‌های کلاسیک قهوه‌ای، خاکستری و سرمه‌ای این نوع پارچه استفاده کنید.
  • Houndstooth & Check Shepherd: هر دو پارچه‌هایی با الگوهای مشخصی هستند که به طور کلاسیک در انگلیس، اروپا و شمال شرقی ایالات متحده پوشیده شده‌اند.
  • فلانل: پارچه‌ای لطیف است که در ضخامت‌های مختلف وجود دارد. فلانل در اصل از نخ‌های پشمی بافته می‌شد اما امروزه ممکن است جنس آن از پشم، پنبه و یا الیاف مصنوعی باشد. این پارچه برای لباس‌های سبک و گرم گزینهٔ مناسبی است.
  • توییت: با توجه به بافت ضخیم و خشن آن پارچه‌ای مناسب برای کت اسپرت است.

نکاتی در مورد ست کردن

کت اسپرت کمترین درجه رسمی بودن را در بین سه نوع دیگر دارد و تقریباً با انواع مدل‌های شلوار از جمله شلوار جین، کتان و… به خوبی جفت می‌شود.
یک کت اسپرت به طور معمول مناسب‌ترین گزینه برای شماست، زیرا هنگام ست کردن دچار مشکل نخواهید شد و می‌توانید آن را با انواع لباس‌های ضخیم از جمله پلیور یقه اسکی و یا لباس‌های نازک مانند انواع پیراهن‌ها و تی‌شرت‌ها به راحتی ست کرده و استایل شیک و خیابانی خود را ایجاد کنید.

در مورد کت‌های تابستانی بیشتر بدانید

کت بلیزر Blazer

کت بلیزر

از نظر فنی خاص‌ترین و نادر‌‌ترین نوع در بین کت‌ها است. بلیزر تنگ تر از کت‌های اسپرت است و از نظر رسمیت مابین کت‌های اسپرت و کت‌های رسمی قرار دارد.
سرچشمه این کت به اوایل سال 1800 باز می‌گردد که در این سال کاپیتان کشتی جنگی HMS Blazer، کاپشن‌های نیروی دریایی را با دکمه‌های برنجی برای خدمه خود آماده کرد تا در حضور ملکه ویکتوریا که از کشتی بازدید می‌کرد رژه بروند و در کمال تعجب، ملکه آن‌ها را پسندید که باعث افزایش محبوبیت آن‌ها شد و اندکی پس از آن تقریبا در سال 1837 تبدیل به یک قطعه یکنواخت استاندارد گشت.

این کت مردانه در هر دو زمینه کاری و تفریحی با محبوبیت فراوان در سرتاسر اروپا روبرو شد و در اوایل قرن بیستم به صحنه مد ایالات متحده سفر کرد.
این کت معمولاً با رنگ آبی دریایی یا سیاه و دکمه‌های فلزی طلایی یا نقره‌ای، جیب پچ و ساختاری نرم تر شناخته می‌شود.

ویژگی‌های متمایز

  • لباسی در مدل‌های متنوع با ساختار یکپارچه
  • به طور سنتی به رنگ آبی دریایی، اما امروز در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید می‌شود (البته لازم به ذکر است که اگر تنها به یک بلیزر احتیاج دارید، آن را به رنگ آبی دریایی تهیه کنید.)
  • در انواع مختلف مدل‌ها با 2 دکمه، 3 دکمه و 6 دکمه
  • دکمه‌های ویژه که به طور سنتی طلا، نقره یا مروارید هستند (اگرچه امروزه در مدل‌های مختلف دکمه می‌توان یافت.)
  • این نوع کت‌ها معمولا بدون پد یا بالشتک در ناحیه شانه هستند.

رایج‌ترین پارچه‌های مورد استفاده برای کت بلیزر

  • پشم گوسفند: پارچه‌ای رایج و قابل دسترس
  • سرگ: سرگ پارچه پنبه‌ای با بافت مورب است.
  • ترمه: ترمه از نوع پارچه‌های نرم و لوکس می‌باشد.
  • فلانل: ( در پارچه‌های کت اسپرت توضیح داده شد.)
  • فرسکو: پارچه نادر، که از نخ‌های چندگانه در پشم ایجاد می‌شود، پارچه‌ای عالی برای تابستان بوده اما به دلیل روکش نازک آن، برای بقیه فصول توصیه نمی‌شود.

نکاتی در مورد ست کردن

همانطور که گفتیم کت بلیزر از نظر رسمی بودن بین کت اسپرت و کت رسمی قرار دارد و مانند کت اسپرت با انواع مدل‌های شلوار از جمله شلوار جین، کتان و… به خوبی جفت می‌شود.
برای داشتن ظاهری رسمی‌تر، شلوارهای فلانل متناسب با کت نیز جالب به نظر می‌رسند.
برای انتخاب کفش هم، همیشه کفشتان را با شلواری که می‌پوشید ست کنید مثلا شلوارهای فلانل چیزی شبیه کفش‌های بندی یا آکسفورد را می‌خواهند. و شلوارهای جین، به خوبی با هر کفش مجلسی، جفت می‌شوند.
همچنین کت‌های بلیزر به دلیل تنگ بودن مناسب پوشیدن با تی‌شرت یا پیراهن با طرح ریز و نازک هستند.

کت رسمی

کت رسمی

کت‌های رسمی همان گونه که از نامشان مشخص است رسمی‌ترین و ساده‌ترین نوع در بین کت‌ها هستند. این کت‌ها تقریباً طولانی‌ترین سابقه را داشته و بدون شک سنتی‌ترین و محبوب‌ترین نوع نیز هستند.
کت‌های رسمی که امروزه می‌شناسیم، ریشه در سده‌های 18 و اوایل قرن 19 دارد. کت رسمی پس از مدت کوتاهی منحصراً توسط افراد طبقه بالا برای امور رسمی در سال 1800 مورد استفاده قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کت رسمی این است که دارای یک جفت شلوار و جلیقه مطابق با پارچه کت است. به عبارت دیگر، کت رسمی مهم‌ترین بخش از یک مجموعه می‌باشد. یک کت رسمی تا حدودی جذب بوده و مناسب پوشیدن با لباس‌های ضخیم نمی‌باشد و همچنین فاقد جیب‌های فانتزی و جزئیات بیشتر است.
دکمه‌های کت‌های امروزی معمولاً پلاستیکی می‌باشد. با این حال، کت‌های گران‌تر ممکن است دارای دکمه‌هایی از جنس شاخ یا مروارید باشند.

ویژگی‌های متمایز

  • باید با یک جفت شلوار و جلیقه‌ای که از جنس همان پارچه کت می‌باشد، همراه باشد.
  • کت و شلوار اغلب به رنگ‌های خنثی و الگوهای ساده عرضه می‌شود.
  • ساختار این کت‌ها به گونه‌ای است که دارای پد یا بالشتک در ناحیه شانه هستند.
  • می‌توان از کراوات نیز به همراه کت رسمی استفاده کرد.

این کت در انواع مدل‌های:

  • 2 دکمه: متداول‌ترین نوع
  • 3 دکمه: به اندازه مدل 2 دکمه معمول نیست و بیشتر گزینه‌ای ایده آل برای آقایان قد بلند است.
  • 6 دکمه دو طرفه: کت دو طرف دکمه دار با 6 دکمه کاملاً رسمی در نظر گرفته شده و بهترین گزینه برای پوشیدن در رویدادهای خاص است. فقط به یاد داشته باشید که دکمه‌های پایین را باز بگذارید.

اصول بستن دکمه انواع کت مردانه را بیاموزید

رایج‌ترین پارچه‌های مورد استفاده برای کت رسمی

  • پشم گوسفند: با تراز کردن الیاف و سپس تبدیل آن‌ها به نخ ایجاد می‌شود. پشم یک محافظ عالی در برابر هوای سرد است.
  • ترمه: ترمه از نوع پارچه‌های نرم و لوکس است.
  • کتانی: پارچه‌ای بسیار سبک و دارای کاربردی مناسب برای بهار و تابستان است. یکی از مشکلات جانبی این است که مستعد چروک شدن است.
  • Seersucker: پارچه seersucker یک فرم بسیار نازک از پنبه است که برای ماه‌های بهار و تابستان ساخته شده و رایج‌ترین رنگ‌های آن سفید و آبی است.
  • ابریشم: احتمالاً لوکس‌ترین پارچه‌ای که می‌توانید خریداری کنید. کت رسمی ساخته شده از 100٪ ابریشم بسیار نرم و بسیار تنفس پذیر است.

نکاتی در مورد ست کردن

کت‌های رسمی از نظر فنی منحصراً با شلوار و جلیقه مجموعه خود پوشیده می‌شوند. ممکن است در مناسبت‌های خاص، کت رسمی خود را با شلوار جین یا شلوار کتان خوب مطابقت دهید، اما هرگز برای رویدادهای رسمی این کت‌ها را با شلوار دیگری جز ست خود امتحان نکنید.
از نظر پیراهن، از آنجا که کت رسمی قابل ست با دیگر لباس‌ها نیست، بهتر است بیشتر با پیراهن‌های ساده و تک رنگ و جلیقه‌های نازک ست شود. کفش‌های رسمی، به طور طبیعی، بهترین شرط بندی برای جفت شدن با کت های رسمی هستند. نباید با آکسفوردهای تیره یا چکمه‌ها استایل خود را اشتباه پیش ببرید.

این سه کت مردانه اگرچه کاملاً متفاوت از یکدیگر نیستند، اما هر یک از کت‌های مورد بحث امروز، تفاوت‌های ظریفی دارند که دلایل کافی برای جدا کردن آن‌ها از یکدیگر ارائه می‌دهند. هیچ کتی نیست که از دیگری بهتر باشد؛ همه چیز به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.
هر کت مزایای منحصر به فرد خود را دارد که به شما کمک می‌کند بر اساس محیطی که در آن قرار دارید جذاب به نظر برسید.

سخن پایانی

‌امید‌واریم این مطالب کمکی باشد تا زمانی که برای خرید کت مردانه وارد فروشگاه می‌شوید؛ بتوانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. گرچه می‌توانید از این سه کت در مدل‌های مختلف داشته باشید اما توجه به تفاوت‌های کلیدی آنها مهم است. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یقه اسکی یا چند لایه از زیر کت بپوشید، ما کت اسپرت را پیشنهاد می‌کنیم.☺️

همین الان میتونید برای خرید وارد فروشگاه شهرمون بشید

شاید بپسندین

نظر بدین