خانه مردانهراهنمای مد آقایان ست کردن پیراهن با کراوات را یاد بگیریم

ست کردن پیراهن با کراوات را یاد بگیریم

توسط مرضیه حیدری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه

* پارادوکس انتخاب * پدیده‌ای که با وجود گزینه‌های زیاد در انتخاب، باعث سردرگمی و ناراحتی ما و گاها منجر به تصمیم گیری‌های اشتباه می‌شود. چیزی که در کمد هر مردی مشهود و بدیهی می‌باشد؛ وجود کراوات‌ها و پیراهن‌های مختلف است؛ اگر به یک محل کار یا اداره نگاهی بیاندازید متوجه این موضوع خواهید شد.
از نظر خانم‌ها، اکثر آقایون حوصله لباس انتخاب کردن ندارند و به اجبار لباسی را انتخاب کرده و می‌پوشند. ولی از نظر ما این گونه نیست بلکه بیشتر آقایون، بلد نیستند چگونه لباسهایشان را با هم ترکیب یا ست کنند.
انتخاب رنگ کراوات و مدل یقه و پیراهن به تنهایی کار دشواری است . اما وقتی آنها را با یکدیگر ترکیب کنیم از این دشواری انتخاب، خلاص خواهیم شد.
در این قسمت با هم اصول ست کردن پیراهن با کراوات را یاد خواهیم گرفت .

دستورالعمل جفت سازی رنگ‌ها

هنگام انتخاب رنگ پیراهن و کراوات، اغلب رنگ‌های متضاد را با هم جفت می‌کنند؛ رنگ‌هایی که مکمل یکدیگرند. برای مثال: یک پیراهن آبی متوسط با یک کراوات بورگاندی از زیر یک کت و شلوار سرمه‌ای بی نظیر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم این استایل را حتما امتحان کنید.
وقتی با رنگ‌های مکمل کار می‌کنید، بهترین راه این است که کمی سایه‌ها را تغییر دهید مانند ست کردن یک پیراهن آبی روشن با یک کراوات نارنجی سوخته یا تیره.
* البته این اصل همیشه بوده که رنگ کراوات باید کمی تیره تر از رنگ پیراهن باشد.*

شاید به نظرتون ، راحتترین و امنترین راه، انتخاب یک کراوات ساده با یک پیراهن سفید باشد. اما کجای این سرگرم کننده و جالب است ؟
ما توصیه می‌کنیم که آزمون و خطا کنید. بله … چه اشکالی دارد …!! با آزمایش رنگ‌ها و مدل‌های گوناگون، به سرعت یاد می‌گیرید: “چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند.” و هنگامی که حرفه‌ای شدید میتوانید تعدادی ترکیب آماده پیراهن با کراوات را در کمدتان داشته باشید تا روزانه، خیلی راحت به آنها دسترسی پیدا کنید.

پیراهن آبی با کراوات بورگاندی به همراه کت و شلوار سرمه‌ای
پیراهن آبی با کراوات بورگاندی به همراه کت و شلوار سرمه‌ای

انتخاب کراوات

اولین چیزی که در ظاهر یک مرد جلب توجه می‌کند کراوات اوست. از این رو توجه به این قطعه مهم از اکسسوری مردانه و سرمایه گذاری روی کیفیت آن امری ضروریست.
البته این به این معنی نیست که کراوات خیلی گران بخرید بلکه، به دنبال کراوات‌های خاص باشید تا خوش‌سلیقه به نظر برسید چیزی که همه به دنبال آن هستند داشتن “ظاهری جذاب و بی نقص” است.
دومین نکته مهم “اندازه کراوات” است. عرض کراوات باید با عرض یقه کتی که پوشیده‌اید منطبق و هماهنگ باشد، همچنین باید مکمل نوع بدن و اندامتان باشد. سعی کنید کراواتتان را به روشی ببندید که هم به شکل صورتتان بیاید وهم با یقه‌های پیراهنتان فیت و مناسب باشد.

هنگامی که پارچه کراوات را انتخاب می‌کنید؛ موقعیتی که قرار است از آن استفاده کنید را در نظر بگیرید. کراوات‌های ابریشمی و براق مرسوم برای استفاده در مناسبت‌های رسمی و کاری هستند. در حالی که کراوات‌های بافت و پشم طرحدار، برای استایل‌های اسمارت کژوال و بیزینس کژوال (نیمه رسمی و نیمه کاری) مناسب می‌باشد. البته کراوات‌های بافت را میتوانید هم با کت رسمی و هم با یک ژاکت بافت ست کنید.

کراوات بافت با ژاکت بافت

کراوات بافت با ژاکت بافت

علاوه بر کفش‌های کتانی و پیراهن‌های کتان با کیفیت ، که در کمد هر مردی وجود دارد. معمولا پیراهن‌هایی با سه رنگ پرکاربرد نیز، در کمد همه آقایان دیده می‌شود: سفید ، صورتی و آبی آسمونی .
خب اگرآماده‌اید بریم سراغ این سه رنگ پیراهن و نحوه انتخاب کراوات برای آنها …

خرید پیراهن مردانه از سایت شهرمون

پیراهن سفید

پیراهن سفید، پرکاربرد‌ترین پیراهن در بین مردان است. این پیراهن، همانند یک بوم نقاشی سفید برای انواع کراوات‌ها می‌ماند. کراوات‌های راه راه استایل پرپی، کراوات‌های شطرنجی، کراوات‌هایی با بافت سفت و حتی خالخالی میتواند با پیراهن سفید ترکیب شود.
اینجاست که بدون هیچ ترس و نگرانی میتوانید هر طرحی را که دوست دارید انتخاب کنید.

ست کردن پیراهن‌ سفید با کراوات
ست کردن پیراهن‌ سفید با کراوات

پیراهن آبی

پیراهن‌های آبی و صورتی ، فرصتی برای نشان دادن دلبستگی‌های رنگیتان است.
در کنار قوانین رنگ، سایز و پارچه، پیراهن‌های آبی به خوبی با تونالیته‌ها، الگوها و بافت‌های مختلف کراوات کار می‌کنند. پس موقع پوشیدن پیراهن آبی نگران انتخاب کراوات نباشید.
نارنجی یک رنگ مکمل است و گزینه خوبی برای ست کردن با آبی. البته دقت داشته باشید که از نارنجی سوخته و تیره استفاده کنید چرا که اگر از نارنجی روشن استفاده کنید ممکنه شما را با کارمندان آژانس هواپیمایی اشتباه بگیرند. از ما گفتن 😉

رنگ‌های زرد و قرمز، هر دو با رنگ آبی متضاد هستند بنابراین تونالیته‌های تیره این رنگ‌ها مانند بورگاندی و صورتی و خردلی برای ست کردن با این پیراهن عالی خواهند بود. نوبتی هم که باشه نوبت میرسه به رنگ سبز؛ با اینکه رنگ سبز شبیه آبی است اما سبز تیره میتواند یک انتخاب لطیف و بی دردسر باشد.

ست کردن پیراهن ابی با کراوات
ست پیراهن‌ آبی با کراوات

پیراهن صورتی

“مردان صورتی پوش” اگر این جمله برایتان کمی عجیب و بیگانه هست پس سریعا وارد دنیای رنگ‌ها شوید و این رنگ اصلی و همه کاره را پیدا کنید و برای یک بارهم که شده ریسک کنید.
شما میتوانید از رنگ‌های مشابه صورتی مانند رنگ‌های بنفش و زرشکی، البته درسایه‌های عمیق‌تر وتیره تر استفاده کنید. همچنین رنگ سبز به عنوان رنگ مکمل و رنگ آبی به عنوان رنگ متضاد، گزینه های خوبی هستند.
انتخاب سایه‌های خاکی، انتخاب جسورانه ای است، اما هیچ ترکیبی نمیتواند بهتر از ترکیب یک پیراهن صورتی با کراوات طوسی یا سرمه‌ای در هر بافت و طرحی باشد.

ست کردن پیراهن صورتی با کراوات
ست کردن پیراهن‌ صورتی با کراوات

خرید کراوات از سایت شهرمون

پیراهن مشکی

پیراهن‌های مشکی دیگر فقط برای گنگسترها و هنر پیشه‌ها نیست ، در سال‌های اخیر این قطعه دوباره به سرزمین لباسهای مردانه برگشته است. چیزی که در اینجا کار را سخت می‌کند نبودن رنگ سیاه در چرخه رنگی است و این یعنی، پیراهن‌های مشکی فقط با کراوات‌های هم رنگ خود و هم‌ خانواده خود ست می‌شوند.
اما اگر برایتان، کراوات خیلی در الویت نیست و می‌خواهید یک تیپ غیر رسمی بزنید خیلی راحت میتوانید کراوات را کنار بگذارید و پیراهن مشکی را از زیر یک کت اسپرت مشکی بپوشید.
به همین سادگی …

پیراهن راه راه

انتخاب مدل و الگوی یک پیراهن کار سرگرم‌کننده‌ای است. و قوانین استاندارد در مورد رنگ ها و اندازه و پارچه، چیزهایی هستند که همیشه اعمال می‌شوند اما برای اینکه اطمینان حاصل کنید کدام کراوات به پیراهنتان میآید و بیشتر جلب توجه می‌کند باید ملاحظات دیگری را هم در نظر بگیرید.

یکی از ساده ترین راه ها استفاده از کراواتی با رنگ متضاد است، با این حال اگر به دنبال ترکیب طرح پیراهن با طرح کراوات هستین پس این قاعده ساده را فراموش نکنید: “همیشه اندازه الگوها را تغییر دهید” همانطور که رنگ کراوات باید از رنگ پیراهن تیره تر باشد اندازه الگوی کراوات هم باید از الگوی پیراهن کوچکتر یا بزرگتر باشد.
پیراهن‌های راه راه با کراوات‌های راه راه تا وقتی که یک اندازه نباشند به خوبی کار می‌کنند. برای مثال: یک پیراهن با خطوط نازک به زیبایی با یک کراوات با خطوط پهن کامل می‌شود.
یک نکته مهم دیگر، ترکیب جهت‌های خطوط پیراهن با کراوات است مثلا میتوانید، پیراهن راه راه عمودی را با کراوات راه راه افقی یا مورب ست کنید با این کار تضاد بین دو قطعه را، به روشنی بیان می‌کنید .

برای تنوع میتوانید از طرح‌های خالخالی و بته جقه و هندسی هم، استفاده کنید.
شما چه کراوات تک رنگ انتخاب کنید چه طرحدار، اول از همه باید رنگ پیراهن خود را انتخاب کنید و به رنگ خطوط پیراهن دقت کنید و رنگ کراواتتان را با آن مطابقت دهید مثلا اگر خطوط پیراهنتان صورتی است؛ سعی کنید در ترکیب رنگی کراواتتان هم، رنگ صورتی را داشته باشید تا تمام نگاه ها را به سمت خود بکشید و به عنوان مردی که به جرئیات توجه دارد شناخته شوید.

ست کردن پیراهن راه راه با کراوات
ست پیراهن‌های راه راه با کراوات

پیراهن چهارخانه

منطقی است اگر فکر کنید که اصول ست کردن پیراهن‌های چهارخانه با کراوات‌های طرحدار شبیه پیراهن‌های راه راه است. اما باید بگوییم که اینگونه نیست.
با اینکه پیراهن‌های راه راه میتوانند با کراوات‌هایی با الگوی بزرگتر یا کوچکتر کار کنند اما یک پیراهن چهارخانه همیشه به یک کراوات با الگوی بزرگتر نیاز دارد تا از گم شدن آن در طرح پیراهن جلوگیری شود.

اما اینجا یک استثنا وجود دارد آن هم در مورد پیراهن‌هایی با چهارخانه‌های درشت است، که میتوانند از کراوات‌هایی با طرح‌های ریز و ظریف بهره بگیرند.(تصویر دوم از راست)
پیراهن چهارخانه کتانی مرسومترین پیراهن در دسترس است. در اغلب موارد پیراهن‌های چهارخانه دارای پس زمینه سفید هستند. برای همین زمانی که یک کراوات با رنگ مکمل یا متضاد انتخاب می‌کنید؛ تمرکزتان بیشتر بر روی هماهنگی با رنگ چهارخانه‌های پیراهن باشد نه با رنگ پس زمینه‌اش. برای مثال: یک کراوات سرمه‌ای با یک پیراهن چهارخانه آبی-صورتی عالی دیده می‌شود.

اگر طرح چهارخانه درشت را انتخاب کردید سعی کنید رنگ کراواتتان با رنگ‌های خطوط ظریف پیراهنتان هم خانواده باشد؛اگر در خود کراوات هم، رنگهای متضاد باشد مشکلی نیست.یا میتوانید یک کراوات تک رنگ ، هم رنگ با خطوط پیراهن را انتخاب کنید به شرطی که حتما کمی تیره‌ تر باشد.
ترکیب کراوات‌های راه راه با پیراهن چهارخانه کاملا قابل قبول است و ما به شما یک کراوات با خط‌ های راه راه بزرگ همرنگ با خطوط پیراهن و با پس زمینه متضاد با رنگ پیراهن برایتان پیشنهاد می‌کنیم (مانند تصویر آخر از چپ) تا به راحتی پارادوکس را در پوششتان جلوه دهید.
کراوات‌های خالخالی و هندسی هم گزینه‌های مناسبی هستند به شرطی که همین قوانین را رعایت کنید.

ست کردن پیراهن چهار خانه با کراوات
ست پیراهن‌های چهارخانه با کراوات

پیراهن‌های بافت

در سالهای اخیر،تعدادی از شرکت‌های رو به رشد، لباسهای بیزینس کژوال و اسمارت کژوال را پذیرفته‌اند و فهرست جدیدی را برای پوشش کارمندان در محل کار ایجاد کرده‌اند.
بیلیزر از روی پیراهن‌هایی از جنس پارچه‌های معمولی شبیه چمبری، دنیم و فلانل تبدیل به یک حرکت برای آقایانی شده است که می‌خواهند بگویند: “من کارم را با کمی سلیقه شخصی انجام می‌دهم” با این حال ، پیدا شدن این آزادی جدید، بدون قوانین هم نیست. به خصوص موقع انتخاب کراوات. در حالی که ست کردن‌های قبلی به ایجاد تضاد بین رنگ کراوات و پیراهن تیکه کرده بود. در اینجا باید کمی به سمت هم‌ خانواده بودن و نزدیک بودن رنگ پیراهن و کراوات برویم.

دستورالعمل‌های معمول پیرامون رنگ‌ها همچنان در جای خود باقیست اما از ترکیب پیراهن‌های پشمی با کراوات‌های رسمی و براق به شدت دوری کنید چرا که ست کردن یک پیراهن غیر سنتی با کراوات سنتی، تنها یک نگاه بی ربط را ایجاد می‌کند …
در اینجا باید از کراوات‌های بافت و پشمی استفاده شود.
ترکیب یک پیراهن چمبری دکمه‌دار با یک کراوات بافت سرمه‌ای یا خاکستری پشمی، هر دو برای یک مصاحبه کاری بی‌نظیر هستند.
در مورد پیراهن‌های کتان اغلب توصیه‌هایی که کردیم ممکن است؛ گمراه کننده باشند اما از آنجایی که پیراهن‌های کتان، پارچه‌های سبکی دارند اگر با کراوات‌های سنگین وزن استفاده شوند نتیجه‌ای جز یک ظاهر نامتعادل نخواهند داشت.

ست کردن پیراهن بافت با کراوات
ست کردن پیراهن‌‌های بافت با کراوات

سخن پایانی …

برای اینکه دیگران به ما توجه کنند؛ ابتدا باید خودمان به خودمان توجه کنیم. یکی از راه های توجه به خود، انتخاب نوع پوششمان و توجه به جزئیات لباسهایمان است. انتخاب کراوات مناسب، درست بستن کراوات و ست کردن پیراهن با کراوات یعنی …
” من دقت می‌کنم، می‌بینم و می‌خواهم دیده شوم “

شاید بپسندین

3 نظر

Alibarati 1401-07-19 - 5:46 ب.ظ

عالی دستتون دردنکنه ممنون اززحمتتون ووقت گذاشتنتون

پاسخ دادن
سمیه 1401-02-30 - 4:19 ب.ظ

مشکلمو حل کرد! خیلی خوب بود،عکس ها عالی بودن،سپاس

پاسخ دادن
توحید رضائی 1401-03-17 - 6:06 ب.ظ

خوشحالم که براتون مفید بوده

پاسخ دادن

نظر بدین