خانه زنانه اوت کوتور ، لباس اشرافی و داستان جالب آن

اوت کوتور ، لباس اشرافی و داستان جالب آن

توسط مرضیه حیدری
تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی:
اوت کوتور
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه

اوت‌کوتور واژه ای فرانسوی که از ترکیب دو کلمه اوت به معنای مد بالا و کوتور به معنای دوخت و دوز میباشد. مفهوم آن درفرانسه نیز، چیزی بیشتر از لباس شب‌های زیباست یا بهتر است بگوییم: اوت کوتور یک پله بالاتر از پرت‌پرتر است و بیشتر طراحان با آن آشنایی دارند. در دنیای اوت کوتو، گاها برای خلق یک لباس از طراحی تا دوخت بیش از 700 ساعت زمان صرف می‌شود. اوت‌کوتور برای مشتریان منحصر به فردی (حدود 2000 خریدار) طراحی می‌شود؛ چرا که هر کسی قدرت خرید این لباس گران قیمت را ندارد. اگر لباسی با نام و برچسب اوت کوتور شناخته شود به این معنی است که این لباس به صورت سفارشی، برای مشتری خاصی دوخته شده است.
مهد این لباس افسانه‌ای در فرانسه است و در حقیقت توسط قانون فرانسه حفاظت می‌شود.

شاید برایتان سوال شود فرانسه از درگیر کردن خود در این صنعت پر هزینه و تحت نظارت چه سودی می‌برد؟؟
برای پاسخ به این سوال و سوالات دیگر با ما همراه باشید.

تفاوت اوت کوتور با لباس‌های آماده

  • تولید: مهمترین فرق بین اوت کوتور ولباس‌های آماده (prêt-à-porter) تفاوت در تولید آنهاست. اوت کوتو اکثرا توسط خیاطان و خانه‌های مد برای یک مشتری خاص، با اندازه ومشخصات و سفارشات آن مشتری، دوخته می‌شود و دارای کیفیت و قیمت بالا می‌باشد. و خانه مد که لباسی را به عنوان اوت کوتور طراحی می‌کند باید از قوانین خاصی پیروی کند اما لباس‌های آماده بیشتر در کارخانجات و در اندازه‌های استانداردی که تعیین شده، تولید می‌شود و نیاز اکثریت مردم را تامین می‌کنند. پرت پرترها از کیفیت و قیمت‌های متغیر برخوردارند اما تولید در کارخانه به این معنی نیست که از هر لباسی باید، به صورت انبوه تولید شود.
  • فروش: اوت‌کوتور بالاترین کیفیت را دارد و بیشتر دست ساز بوده و به مهارت و زمان زیادی نیاز دارد و این سطح از کیفیت نیازمند قیمت بالا و مشتریان سطح بالا است برای همین هر شش ماه، در فصل‌های تابستان و زمستان، هفته مد برگزار می‌شود؛ تا تولید‌کنندگان محصولات خود را به نمایش گذاشته و به فروش برسانند. اما لباس‌های آماده قبل از هر فصل و با تغییر آب و هوا در بازار توزیع می‌شود چرا که سرعت تولید آن بالا بوده و نرخ تولید آن مانند اوت کوتور محدود نیست و مشتریان میتوانند آنها را از مغازه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنند.
  • نحوه نمایش: نمایشگاه‌های اوت‌کوتور هر شش ماه با مهمان‌های منحصر به فردی در پاریس یا شهرهای دیگر برگزار می‌شود و هر برند یا خانه مد حداقل باید 25 قطعه لباس، برای ارائه داشته باشد. برای مثال : مجموعه تابستانی در ژانویه به نمایش گذاشته می‌شود و مجموعه زمستانی در ماه جولای. ولی نمایش پرت پرتر یک سال قبل برگزار می‌شود؛ مثلا کالکشن زمستانی لباس‌های آماده 2016 در زمستان 2015 نمایش داده می‌شود تا ترند سال بعد معرفی گردد و محصولات به فروش برسند. این لباس‌ها در طی هفته مد که اکثر در شهرهای نیویورک، لندن، پاریس و میلان برگزار می‌شود، نمایش داده می‌شوند.مهمان‌های این شو، از افراد مشهور، مطبوعات و وبلاگ نویسان می‌باشد.

پدر اوت کوتور

همانطور که گفتیم ریشه اوت کوتور در فرهنگ فرانسه می‌باشد. اما جالب است بدانید که یک مرد انگلیسی تبار آغازگر این جنبش بوده است. *چارلز فردریک وورث* در سال 1856 بود که از بورن انگلستان به فرانسه نقل مکان کرد. وورث کار خود را با تاسیس بخش خیاطی در یک فروشگاه پارچه فروشی به نام “Gagelin” شروع کرد. او کار ساده فروشندگی را کنار گذاشت و به طراحی و دوخت لباس و گرفتن سفارش از مشتریان مشغول شد.
در نهایت وورث اولین بوتیک خود را به نام وورث و بوبرگ در پاریس افتتاح کرد و به سرعت مشتریان خصوصی و متعهد را جذب کرد.

 چارلز فردریک وورث بنیانگذار اوت کوتور
چارلز فردریک وورث

بعد از اینکه یکی از طراحی‌های وورث که یک لباس ابریشمی بنفش با گل‌های طرح زنبق بود توجه پرنسس اوژنی، (زن ناپلئون سوم) را در یک مهمانی به خود جلب کرد؛ او به یکی از مشتری‌های دائمی وورث تبدیل شد و تهیه لباس‌های کمدش را، از لباس‌ شب‌های پیچیده گرفته تا لباس‌های روزمره به وورث سپرد. این کار باعث شد علاقمندان به مد و فشن در خانواده سلطنتی هم به وورث روی آورند و کم کم وورث به اوج شهرت خود برسد.
او نه تنها مهارت خود در طراحی و دوخت لباس را به همگان نشان داد، بلکه اولین طراح بود که نمایش سالیانه محصولات خود را در مدل‌های زنده سازماندهی کرد؛
چیزی که در حال حاضر یک ضرورت برای طراحان مایل به ورود به فدراسیون اوت کوتور مد محسوب می‌شود.

خرید پیراهن ولباس‌های مجلسی زنانه از سایت شهرمون

اتاق سندیکای ویژه اوت کوتور

فدراسیون مد و اتاق سندیکای ویژه اوت‌کوتور عهده‌ دار تنظیم قوانین برای صنعت اوت کوتور در پاریس می‎باشد. آنها از خانه‌های مد همچون کوکوشنل، ژیوانشی و والنتینو؛ و طراحان معروفی که فقط در زمینه اوت‌کوتور فعال هستند؛ مانند ژان پل گوتیه و السا شیاپرلی حمایت می‌کنند. در کل فقط 14 طراح وجود دارد که با لقب طراح اوت‌کوتور شناخته می‌شوند.

فدراسیون اوت کوتور
فدراسیون اوت کوتور

توضیحی در مورد کلمه کوتور

وقتی برندهایی مانند جوسی کوتور که خیلی با کوکوشنل و ژیوانسی فاصله دارند از واژه کوتور در اسم برندشان استفاده می‌کنند؛ موجب سردرگمی مشتریان و علاقمندان به اوت کوتور می‌شوند و این سوال ایجاد میشود که، چطور ممکن است برندی با اجناس ارزان قیمت و لباس‌های راحتی خود را با برچسب کوتور معرفی کند؟

خب، در حالی که اصطلاح اوت‌کوتور توسط قانون فرانسه حفاظت می‌شود وعلی رغم آنکه با بازار انحصاری و مد بالای اوت‌کوتور در ارتباط است ولی معنی واژه کوتور به تنهایی، صرفا به لباس‌های گران‌قیمت و مد بالا اختصاص ندارد و به معنی دوخت و دوز می‌باشد؛ و بسیاری از برندها برای بزرگتر نشان دادن خود از این واژه در برند خود استفاده می‌کنند.
در کتاب ” The Glitter Plan ” موسسان برند جوسی کوتور ” پاملا اسکیس لوی و ژله ناش تیلور” توضیح می‌دهند؛ که چگونه با 200 دلار شروع کردند و به یک برند جهانی تبدیل شدند. و بدون شک به کار بردن کلمه کوتور در نام برندشان، در این جهانی شدن، بی تاثیر نبوده.

 پاملا اسکیس لوی و ژله ناش تیلور
پاملا اسکیس لوی و ژله ناش تیلور

قوانین اوت کوتور چیست؟

در حالی که این تصور غلط، که هر لباسی یا هر چیز سفارشی که با عنوان اوت‌کوتور شناخته می‌شود باید دست دوز باشد رواج دارد؛ باید بگوییم که صنعت مد و فشن به خصوص اوت‌کوتور قوانین خاصی دارد. این قوانین عبارت‌اند از:

  • هر طراح و برند باید یک آتلیه شخصی داشته باشد که حداقل 15 کارمند آنجا مشغول باشند (همچنین دارای 20 نیروی متخصص و شامل تقریبا 2200 دوزنده اصلی و متخصص در زمینه پارچه کوتور و خلاصه کسانی که جزئیات دقیقی از قطعات اوت‌کوتور را ارائه می‌دهند، باشد.)
  • هر خانه مد باید توان ارائه نمایش‌های خصوصی برای مشتریان خاص را داشته باشد حداقل با بیش از یک بار پرو لباس.
  • برندها باید حداقل 25 لباس برای نمایش در هفته اوت کوتور پاریس که دو بار در سال در ماه‌های ژانویه و جولای برگزار می‌شود داشته باشند.
خانه مد
خانه مد

هفته اوت کوتور پاریس

هفته مد اوت‌کوتور یک حراج است که غالبا با حضور مشتریان پولداری همراه است که آماده کشیدن چک و خرید اوت کوتور‌های تمام عیار این شوی لباس می‌باشند؛ که گاها هزینه‌ای، بالای 20000 دلار پرداخت می‌کنند. شاید برای برندی، اوت کوتور سوددهی بالا و فروشی نداشته باشد ولی باز با این حال، در این هفته مد شرکت می‌کند؛ چرا که هفته اوت‌کوتور رویدادی است که بیشتر سهمش به نمایش خلاقیت و لباس‌های پرزرق و برق تعلق می‌گیرد. (حتی بعضی از برندها سرمایه خود را بابت اوت‌کوتور از دست می‌دهند.)
این شوی لباس در عرض یک هفته تمام می‌شود در حالی که ساعت‌ها وقت و هزینه صرف تهیه و نمایش لباس‌های آن شده است.

هفته مد پاریس
هفته مد پاریس

خریداران اوت‌کوتور چه کسانی هستند؟

دافنه گینس شخصیت طراز اول بریتانیایی، یکی از مشهورترین خریداران اوت کوتور می‌باشد. او وارث ثروت ” جاناتان گینس ” تاجر بریتانیایی است و معمولا از طراحانی همچون الکساندر مک کوئین و ژیوانشی حمایت می‌کند. او به خاطر خوش سلیقه بودن در انتخاب اوت کوتور بسیار شناخته شده است. او حتی لباس‌های مورد علاقه‌اش را در نمایشگاه‌ها و موسسات تخصصی مدوفشن به نمایش می‌گذارد.
دافنه گینس در مصاحبه‌ای که با مجله *Talks* داشت حس خود به اوت کوتور را اینگونه بیان می‌کند: ” اوت‌کوتور شبیه به این است که یک مرد برای خیاطی به خیابان ساویل رو برود. زیبایی این کار به این است که وقتی شما به چنین جایی می‌روید مطمئنید که، همه افرادی که آنجا می‌بینید میتوانند طرحی را در ذهن شما خلق کنند یا مفهوم درون ذهنتان را به خوبی درک کنند. و در کل، بودن در چنین نمایشگاه و مراسمی کافیست حتی اگر روی سن قرار نگیرید. ”

دافنه گینس مشهورترین خریدار اوت کوتور
دافنه گینس

از دیگر خریداران اوت کوتور میتوان: النا پرمینوا (همسر میلیونر خودساخته الکساندر لبدوف)، موزا بنت ناصر (همسر دوم شیخ حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی) و ملکه رانیا، ملکه اردن را نام برد.
گرچه هفته اوت‌کوتور پاریس، دنیایی است که اکثر علاقمندان فقط میتوانند رویای حضور در آن را داشته باشند اما این نمایش‌ها و شوها، نگاهی بدون سانسور از خلاقیت بی حد و مرز طراحان را به تماشاگران نشان می‌دهد.

شاید بپسندین

نظر بدین